پلازا مایور یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی مادرید

پلازا مایور یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی مادرید

پلازا مایور یکی از شلوغ ترین و محبوب ترین میدان های شهر مادرید است.

چند ساختمان به سمت غرب پلازامایور (میدان اصلی) یک شاهکار معماری قرن 17 دیده می شود. طاق های بزرگ این میدان یک مربع سنگفرش را بین خود محصور کرده اند که زمانی به عنوان محل نمایش شهر برای گاوبازی – سن نمایش و حتی اعدام های علنی استفاده می شد. امروزه یک مجسمه زیبا از فیلیپ سوم نیز نظاره گر ردیف کافه های هوای باز و جشنواره های تابستانی است.

معروف ترین خانه های این میدان عبارتند از:Casa de Ia Panaderia (صنف نانوایی ها) که دارای برخی بایگانی های شهر است و Casa de Ia Carniceria (صنف قصابان) که نمای آن با مجموعه ای از نقاشی های پرشور و گاهی اروتیک تزئین شده است.

ساخت میدان پلازا مایور

ساخت این میدان به دوران «هاپسبورگ» برمی گردد و تنها در فاصله اندکی از میدان مشهور دیگری به نام «میدان سول» قرار دارد. فیلیپ دوم، یکی از پادشاهان اسپانیا، در سال ۱۵۸۹ میلادی دستور ساخت این میدان و ساختمان آن را صادر کرد.

ین میدان از بهترین دیدنی های مادرید به شمار می رود. این میدان در طول دوره Hasburg ساخته شد و فقط چند قدم با میدان مشهور دیگر مادرید به نام Puerta del Sol فاصله داشت.

پلازا مایور در آن زمان، با باغ هایی تزیین شده بود که در سال ۱۹۳۶، برداشته شد. در وسط این میدان، یک مجسمه برنزی از شاه فیلیپ سوم وجود دارد که در سال ۱۹۱۶ بوسیله Jean Boulogne  و  Pietro Tacca ساخته شد.

ساخت پلازا مایور در قرن هفده و به دستور پادشاه فیلیپ سوم آغاز شد. این مجسمه در سال 1846 توسط مجسمه سازان ایتالیایی جیووانی د بوالنیا و شاگرد وی پیتر توسکا ساخته شده است و در سال 1848 به شهردار پلازا هدیه داده شد و شهردار دستور داد که در مرکز میدان نصب شود.

بازدید از پلازا مایور

پلازا مایور

میدان پلازا مایور از بزرگترین میدان های جهان در کشور اسپانیا بوده که همه ساله بازدید کنندگان زیادی از سراسر جهان به سمت خود جذب می کند. این میدان جذابیت بسیار زیادی در بین مردم و گردشگرها دارد و به یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی مادرید تبدل شده است که سالانه هزاران بازدید کننده را به دیدن خود می کشاند.

در حال حاضر این میدان به دلیل بهره مندی به طراحی فوق العاده و همچنین ساختمان های کلاسیک که اطراف آن را احاطه کرده اند به عنوان یکی از سایت های تاریخی شهر مادرید محسوب می شود. که هر روزه مورد بازدید تورهای یک روزه مادرید گردی قرار می گیرد.

این میدان طرفداران زیادی داشته و در بین گردشگران و مردم محلی مادرید بسیار محبوب می باشد. اگرچه باید اشاره کرد که بخشی از ساختمان های اصلی میدان پلازا بر اثر آتش سوزی هایی که در آن رخ داده آسیب دیده است.

اما همچنان می توان به عنوان یکی از سایت های تاریخی شهر از آن دیدن کرد و خریدی فوق العاده از بوتیک ها و فروشگاه های دورتا دور آن انجام داد. از این گذشته می توانید رستوران ها و کافه هایی فوق العاده را در حوالی میدان پلازا مایور پیدا کنید و از لحظه لحظه ی تورمسافرتی خود لذت ببرید.

مشخصات میدان پلازا مایور

پلازا مایور یکی از مهم ترین جاذبه های توریستی مادرید

این میدان مربعی، میدان شهردار پلازا، میدانی بزرگ و مسابقه ای که در مرکز شهر مادرید است. این میدان در ابعاد ۱۲۹ در ۹۴ متر است و به وسیله یک ساختمان ۳ طبقه مسکونی با ۲۳۷ بالکن که رو به میدان است، محاصره شده است.

طرحی مستطیل شکل دارد و با ۹ در ورودی در مرکز شهر واقع شده است. این ساختمان با این عرض و طول رو به میدان شهرداری ساخته شده است. این میدان به وسعت 2796 متر مربع بوده. این ساختمان ها مسکونی بوده و همه رو به میدان خودنمایی می کنند. این میدان که سراسر از مستطیل های متقارن تشکیل شده است، معماری یک دستی دارد.

جشنواره ها و گردهمایی ها در میدان پلازا مایور

این میدان و ساختمان آن برای میزبانی از میهانان و برپایی مراسم مختلف استفاده می شود. از میدان شهرداری برای برپا کردن بازارهای خیرخواهانه و بازی فوتبال نیز استفاده می شود. در زمان های قدیم گاوبازی و همچنین اعدام مجرمان در انظار عمومی که جزوی از فرهنگ و سنت اسپانیا بود نیز در این میدان صورت می گرفت.

میدان پلازا مایور یکی از پرهیاهوترین میدان های شهر مادرید به شمار میرود که بسیاری از فستیوال ها و گردهمایی ها در آن برگزار می شود. امروز با حضور مجسمه فیلیپ سوم در وسط میدان، این جا محل اصلی جشنواره ها و گردهمایی های مردم مادرید به حساب میاد. این میدان که یکی از سنبل های معروف شهر مادرید به شمار می آید این میدان به دلیل درجه اهمیت خود مرکزی برای اغلب گردهمایی ها بوده است.

این میدان برای برپایی نمایشگاه های خیریه استفاده می شده است. محلی مناسب برای انجام بازی فوتبال و گاوبازی بوده و به عنوان یکی از ویژه ترین مراکز خرید در شهر مادرید همواره مورد توجه توریست ها و گردشگرانی است که مادرید را به عنوان مقصد تورمسافرتی خود انتخاب کرده اند.

از زمان ایجاد و افتتاح میدان پلازا مایور، شهردار پلازا میدان را مرکز برگزاری مراسمات رسمی، جشن پادشاهان سلطنتی و اعدام بوده است، اما بیشترین استفاده از آن در مسابقات گاو بازی بود. از آنجایی که مراسم گاو بازی در اسپانیا از قدیمی ترین بازی های این کشور بود، به هنگام برگزاری مسابقات بیش از 50000 تماشاگر در میدان پلازا به تماشای بازی مشغول می شدند.

صرف نظر از آداب و رسوم مشخص شده برای هر دوره، هیچ چیز از آن زمان تا کنون تغییر نکرده است، این میدان هنوز هم  میزبانی جشن های مختلف محلی، مراسم مذهبی، بازارها و بسیاری از نمایش های دیگر را به عهده دارد و هر سال جشن باشکوه و زیبایی در سال نو برگزار می شود.

امروزه، میدان پلازا محل مهمی برای تجمع های اجتماعی و فرهنگی در مادرید است. مراسم San Isidro برای بزرگداشت افراد مقدس و روحانی نیز در این میدان برگزار شده است.

نام میدان پلازا مایور

 نام این میدان در طول زمان تغییر کرده است، در اصل پلازا دل آربال نامیده شد اما با گذشت زمان به عنوان شهردار پلازا شناخته شد. که میدان شهرداری معنا می شود و افراد بومی آن را به این نام می شناسند. از نام میدان شهرداری -Plaza Mayor- می توان تشخیص داد، این میدان برای اشاعه فرهنگ و فعالیت های شهرداری ساخته شده است.

تاریخچه پلازا مایور

پلازا مایور

در طول قرون وسطی این میدان فقط یک بازار روزانه محلی بود که هیچ کدام از این دیوارهای قرمز رنگ زیبا نبود. در سال 1560، پادشاه فیلیپ دوم از خواند ویلانووا، معمار اسپانیایی خواست که این بازار محلی را به یک میدان مربع شکل تبدیل کند.

میدان پلازا مایور توسط خواند ویلانووا طراحی شد و سالها بعد از دستور ساخت میدان بالاخره در سال 1620 توسط فیلیپ سوم افتتاح شد. حاصل کار وی میدانی بزرگ به ابعاد حدود ۱۲۰ در ۹۰ متر بود که اطراف آن ساختمان‌هایی چوبی بودند.

بازسازی پلازا مایور

تمام بناهای دور میدان سه مرتبه در سال های ۱۶۳۱، ۱۶۷۲ و ۱۷۹۰ توسط آتش ‌سوزی به طور کامل سوختند و تا قسمتی از بین رفتند اما معمار خواند ویلانووا که در کار طراحی را انجام داده بود وظیفه ی بازسازی و ترمیم میدان و ساختمان های اطراف را به عهده گرفت.

ساختمان های مهم پلازا

کاسا دلا پانادریا یکی از ساختمان های مهم پلازا می باشد، این ساختمان با نگارگری های رنگارنگ و زیبایی که دارد در ضلع شمالی میدان قرار گرفته است. این بنا 4 طبقه بوده و از دو طرف آن برج های نوک تیز و بلندی به چشم می خورد.

وقتی این بنا را تا بالا ببینید نشان رسمی اسپانیا را که از دوران کارلوس دوم برجای مانده است، خواهید دید. این سازه قبل از ساخت میدان پلازا مایور ساخته شده بود از آنجاییکه این ساختمان در طی حادثه ی آتش سوزی آسیب دید بعد از ترمیم این چهره متفاوت امروزی را به خود گرفت. کاسا دلا پانادریا در موارد مختلفی مانند نانوایی، شیرینی پزی و آکادمی سلطنتی هنرهای تجسمی سن فرناندو استفاده می شد، اما امروزه به یک مرکز گردشگری و توریستی تبدیل شده است.

رستوران ها و کافی شاپ های میدان پلازا مایور

میدان پلازا میدان اصلی شهر مادرید است و با کمی پیاده روی از میدان پارتا دل سول به این میدان خواهید رسید. میدان پلازا مایور علاوه بر زیبایی جذاب و معماری چشمگیری که دارد در اطرافش رستوران ها و کافی شاپ های زیبا و مشهوری وجود دارد، با وجود این که رستوران ها و کافی شاپ ها قیمت های بالای دارند، اما همچنان یک محل شگفت انگیز و دنج برای نشستن و تفریح است.

شما با مراجعه به این کافه ها میت وانید برخی از نوشیدنی های خاص اسپانیایی را امتحان کنید، زیرا این شهر نوشیدنی های خوشمزه ای دارد که حتما در سفرتان آنها را امتحان کنید.

با کمی گشت و گذار در اطراف میدان اصلی شهر مادرید با ساندویچ های خاصی رو به رو می شوید که به ساندویچ کالماری معروف هستند. این ساندویچ عجیب و غریب در نان های یک طرفه سرو می شود. این ساندویچ ترکیبی از کالاماری سرخ شده با تخم مرغ است که معمولا با سس مایونز و لیمو سرو میشود. این نوع ساندویچ در شهر مادرید بسیار محبوب است، و در بسیاری از ساندویچ فروشی های پایتخت یافت می شود.

سالامانکا پلازا مایور (Plaza Mayor square)

سالامانکا پلازا مایور یکی از چشم‌نوازترین و زیباترین میدان‌های اسپانیا، و از مشهورترین میدان در شهر مادرید می باشد. که مانند بسیاری از بناهای دیگر شهر، از جنس ماسه‌سنگ ساخته شده است. این میدان نمونه‌ای بسیار زیبا از سبک معماری «باروک» است و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای قرارهای ملاقات عاشقانه یا کاری شده است. دور تا دور این میدان مملو از رستوران‌ و کافی‌شاپ است.

پلازا مایور میدانی وسیع است که ساختمان‌هایی قدیمی به سبک معماری گوتیک با رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌ها دور تا دورش را پر کرده است. دور تادور میدان بزرگ پلازا مایور (Plaza Mayor Madrid) را ساختمان هایی با معماری سبک گوتیک, کافه ها, رستوران ها و فروشگاه هایی برای خرید احاطه کرده است.

این میدان در نزدیکی یکی دیگر از میدان های مشهور مادرید به نام «پوئرتا دل سول» واقع شده است. یک میدان بزرگ با طراحی متقارن می باشد و توسط ساختمان های آجر قرمز زیبا محصور شده است. این میدان یکی از زیبا ترین میدان ها در اروپا است.

دسترسی به میدان شهرداری

از آنجا که «میدان شهرداری» در مرکز شهر مادرید – مرکز اسپانیا – واقع شده است، بنابراین برای بازدید از این شهر باید به شهر مادرید سفر کرد. برای سفر به مادرید نیز می توان از راه های مختلف و وسایل حمل و نقل متنوع استفاده کرد.

این شهر فرودگاه بین المللی دارد که می توان مستقیم از کشورهای مختلف مستقیما به آنجا پرواز کرد. فرودگاه بسیار نزدیک به شهر است و برای رفت و آمد مشکلی نخواهید داشت. در ضمن اینکه انواع هتل ها و مسافرخانه های مختلف با قیمت های متنوع در شهر مادرید وجود دارند. هر مسافری با هر بودجه ای می تواند یکی از هتل ها را انتخاب و در آن اقامت کند.

مسافرت های داخل شهری نیز با انواع وسایل نقلیه همچون مترو، اتوبوس و تاکسی صورت می گیرند. در این بنای تاریخی همیشه برنامه های متنوع و جالبی برگزار می شود. گردشگران می توانند پیش از بازدید از پلازا مایور از برنامه های آن آگاهی کسب کنند. این اطلاعات را می توانید از هتل ها یا مدیران تورهای گردشگری کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.