جاذبه های گردشگری ونیز در ایتالیا

جاذبه های گردشگری ونیز در ایتالیا

جاذبه های گردشگری ونیز در ایتالیا زیاد است. ونیز از زیباترین و رمانتیک‌ترین شهرهای روی آب جهان در کشور ایتالیا است. سالانه میلیون‌ها توریست روانه ایتالیا می‌شوند تا این میراث جهانی را از نزدیک بازدید کنند. این شهر پر از توریست است. ونیز تنها در سردترین و بارانی ترین روزها خلوت است، که مدت زمان کوتاهی است. مسئله مهم دیگر این است که ونیز به مرور زمان در حال ویرانی و غرق شدن است. در هیچ جای دیگری از جهان زوال و ویرانی بر جذابیت و زیبایی آن چنین نیافزوده است.

ونیز

ایتالیا کشور زیبایی است و ونیز یکی از رمانتیک ترین شهرهای این کشور و جهان است. ونیز مرکز منطقه وِنِتو و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری ایتالیا و بزرگ ترین شهر بدون خودروی جهان به شمار می رود. در این شهر هیچ اثری از دود و ترافیک اتومبیل ها و کامیون نیست و تنها وسیله نقلیه آن، قایق است. حتی پلیس و آتش نشانی هم با قایق موتوری در سطح شهر حرکت می کنند.

شهر ونیز در میان 117 جزیره کوچک و بزرگ در منطقه «تالاب ونیزی» در شمال شرق کشور ایتالیا واقع شده است. این تالاب در امتداد دو رود «پو» و «پیاوه» تشکیل شده است. از ونیز به عنوان «شهر روی آب»، «شهر کانال های آب» یا «شهر پل ها» نیز یاد می کنند. البته متاسفانه این شهر تاریخی و زیبا در حال فرورفتن در آب است و ساکنین آن به تدریج آن را ترک می کنند. قبلا این شهر یکی از قدرت های دریایی مهم کشور ایتالیا بوده است اما اکنون یکی از مراکز مهم تجارت ادویه جات، غلات و ابریشم به شمار می رود. البته این شهر فرودگاه و ایستگاه قطار دارد. از این پایانه ها می توان با تاکسی ها یا اتوبوس هایی که روی آب حرکت می کنند، به مقصد موردنظر رسید. اما بهترین راه برای رسیدن به ونیز، راه آبی و استفاده از کشتی است.

ونیز آب و هوای نیمه گرمسیری و مرطوب دارد. زمستان های بسیار سرد و تابستان های بسیار گرم مشخصه آب و هوایی این شهر رویایی است. ونیز جزیره ای در شمال ایتالیا که در میان دریای آدریاتیک قرار گرفته است و به صورت جزیره های کوچک است که جزیره ها به وسیله کانال هایی از هم جدا شده اند و تردد در شهر به وسیله قایق صورت می گیرد. ونیز، شهر عابرین پیاده، تنها شهری در جهان است که در آن ماشین تردد نمی کند.

ونیز شهر جشنواره ها و کارناوال ها نیز هست. برای مثال جشنواره فیلم ونیز در اواخر آگوست، هر سال یکی از اتفاقات مهم دنیای فیلم و هنر است. کارناوال مشهور ونیز هم که در ماه فوریه در تمام شهر برپاست، از بزرگ ترین و قدیمی ترین کارناوال های جهان است. این کارناوال به کارناوال ماسک ها نیز مشهور است. همان ماسک هایی که شاید در Eyes Wide Shut دیده باشید. ماسک های آن فیلم را نیز هنرمندان این شهر ساخته اند. به غیر از ماسک ها، کریستال های ونیزی هم شهرت فراوان دارند و طرز ساخت شان دیدنی است. این کریستال ها را هنوز با روش سنتی در جزیره های اطراف ونیز (مورانو و بورانو) می سازند.

گردش در ونیز

سفر به ونیز، سفرخیلی ارزانی نیست، اما به هزینه‌هایش می‌ارزد. در این شهر بدون اتومبیل و پر از کانال و آبراه، کشتی و قایق‌های سنتی‌اش به نام گوندولا، کوچه پس‌کوچه‌های باریک و تودرتو هم زیاد می‌بینید. به مرکز شهر که رسیدید نقشه‌تان را در جیب‌تان بگذارید و در کوچه‌های باریک و عجیبش قدم بزنید. نگران گم شدن‌تان نباشید، بالاخره سر از یک میدان پر از جهانگرد، مثل میدان سن مارکو، یا بندرگاهی یا ایستگاه کشتی‌های داخل شهری درخواهید آورد. در میدان سن‌مارکو بناهای تاریخی مانند کلیسای سن‌مارکو و قصر دوکاله را هم ببینید. این گشت‌وگذارها برای تنفس روح این شهر لازم است. برای دیدن ساکنانش که با قایقشان از خرید روزانه به خانه برمی‌گردند، یا برای شنیدن صدای ساز نوازندگان دوره‌گرد که در کوچه‌های باریکِ شهر می‌پیچد.

مارکو پولو، جهانگرد مشهور، اهل ونیز بوده که نامش را روی فرودگاه بین‌المللی شهر هم گذاشته‌اند. خانه‌اش خانه‌ای قدیمی بود جایی دور از هیاهوی گردشگران، پایه‌هایش هنوز توی آب و برپاست. در ونیز نام مارکوپولو و آنتونیو ویوالدی را زیاد می‌شنوید، از جلوی گالری‌ها و موزه‌های زیادی رد می‌شوید، مثل موزه ونیز و گالری آکادمیا و کاخ قدیمی ریاست‌جمهوری و زندان بزرگ قصر را در حاشیه میدان می‌بینید. گردش با گوندولاها کمی گران است اما همان نیم‌ساعت گردش در آبراه‌های بزرگ و کوچک شهر، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی است. در گشت‌وگذارهاتان سراغ پل دیدگاه را هم بروید، که بین زندان پیومبی و دادگاه پالازادوچال است. قراردارد.

دیدنی های ونیز

شهر ونیز از جمله شهرهای توریست پذیر جهان است. زیرا جاذبه های گردشگری ونیز هر گردشگری را جذب خود می کند. یکی از مهم ترین دیدنی های ونیز میدان سن مارکو است که مارکوپولو در آن دفن شده است. شهر ونیز به دلیل شکل عجیب سبک زندگی متفاوت و آثار تاریخی، هنری و معماری متنوع و متعددی که دارد، در فهرست میراث جهانی یونسکو آمده است. همین مسائل باعث شده که سالانه میلیون ها نفر از سراسر دنیا به این شهر سفر کنند. صرف نظر از بازارها، پل ها، میدان ها و کانال های آب، چیزهای دیگری که باعث جذب گردشگر به این شهر زیبا می شوند، کلیساها و موزه های تاریخی هستند. وقتی شهری به مانند ونیز مملو از جاذبه‌های گردشگری است، به سختی می‌توان از میان آن‌ها برترین جاذبه را انتخاب کرد. در هر کنج و سر هر پیچ، چیزی خواهید یافت که ارزش ثبت شدن در دوربینتان را دارد. فرقی نمی‌کند این گشت و گذار شما را به کجا هدایت کند، چون هرجا که باشید به راحتی می‌توانید راهتان را به سمت کلیسای سن پیدا کنید. اغلب مکان‌های اصلی که احتمالاً می‌خواهید ببینید، در اطراف این دو نقطه واقع‌شده‌اند. در سفر به ونیز و جدا از شش منطقه‌ مهم شهر، می‌توانید سوار بر یک اتوبوس دریایی، به جزایر اطراف مانندلیدو، مورانو، بورانو و تورچللو نیز سری بزنید.

جزایر مهم دیگر که بخشی از ونیز به حساب می آیند عبارتند از:

  • مورانو که به خاطر هنر شیشه سازی معروف است.
  • بورانو که به خاطر توری بافی و همچنین خانه های رنگارنگ معروف است.
  • تورچلو که گفته می شود قدیمی ترین جزیره در این منطقه می باشد از نظر سکونت.
  • لیدو که دارای دوازده کیلومتر طول می باشد و به خاطر ساحل زیبا و آرامش معروف می باشد.

ونیز جاذبه های تاریخی، موزه، کلیسا و معماری های زیبایی نیز دارد. برخی از این آثار معماری و تاریخی آمده است.

جاذبه های گردشگری ونیز:

  • پل افسوس ها (Bridge of Sighs):

یکی از معروف ترین مناظر در ونیز که بر روی ریو دی پالاتزو (رودخانه قصر) قرار گرفته است پل افسوس ها است .این پل مسقف افسانه ای قصر دوج ها (Doges) را به سلول های زندان متصل می کند.

  • کاخ دوج ها (Doge’s Palace):

محل حکومت دوج ها و دولت ونیز بر جمهوری ونیزی کاخ دوج ها است که در سبک گوتیک ونیزی ساخته شده و زمانی مرکز قدرت در ونیز بود.

  • گوندولا (Gondola):

یکی از بزرگترین جاذبه های شهر ونیز قایق هایی به نام گوندولا می باشد که بسیاری از گردشگران بوسیله آنها در گرند کانال و یا کانال های دیگر جابجا می شوند.

  • ریوا دلی اسکیاوونه (Riva Degli Schiavone):

پر جنب و جوش ترین و توریستی ترین تفرجگاه اسکله ای ونیز که از کاخ  دوج ها شروع و به آرسنال ختم می شود ریوا دلی اسکیاوونه می باشد .

  • زاتره (Zattere):

یکی از محله های ونیز که یک تفرجگاه اسکله ای طولانی در دُرسودورو (DORSODURO)می باشد زاتره است و معمولاً خلوت تر از سان پولو و سان مارکو می باشد.

  • خانه طلایی (Ca’ d’Oro):

یکی از زیبا ترین ساختمان ها در میان ساختمان های با شکوه در اطراف گراند کانال، پلازای سانتا سوفیای قرن پانزدهم که به آن چیدارو نیز می گویند است.

  • مکتب بزرگ سنت مارکو (scuola Grande di San Marco):

scuola Grande di San Marco

این اسکوئلا، در قرن سیزدهم به عنوان یکی از شش  انجمن برادری در ونیز ساخته شد. در اوایل قرن نوزدهم، این ساختمان به یک بیمارستان تبدیل شد. نمای با شکوه داخلی آن از قرن ۱۵ به جای مانده است.

  • کلیسای سن زاکاریا (Chiesa di San Zaccaria):

یکی از زیباترین کلیساهای رنسانس جهان که چندین نقاشی مهم از جمله تمثال حضرت مریم با کودک و قدیسان از بلینی را در خود جای داده است کلیسای سن زاکاریا می باشد که در قرن ۱۵ میلادی ساخته شد.

  • تئاتر ققنوس (Teatro La Fenice):

یکی از بهترین و شناخته شده ترین خانه های قرن هجدهمی اپرا در اروپا La Fenice ققنوس می باشد که در سال ۲۰۰۳ پس از آتش سوزی بازسازی شد.

  • موزه تاریخ نیروی دریایی (Naval History Museum):

تعداد زیادی از اشیاء مرتبط به دریانوردی از جمله توپخانه، گوندولا ، کشتی ها، قایق های مدل و … در برترین موزه نیروی دریایی در ایتالیا به نمایش گذاشته شده اند .

  • مدونا دل اُرتو (Madonna dell’Orto):

در کانارجیو/کاناریجو (Cannaregio) یک کلیسای آجری به نام مدونا دل اُرتو وجود دارد که در اواسط قرن چهاردهم توسط اومیلیاتی (یک فرقه مذهبی محلی) با خاک یکسان شده بود.

  • واپورتو (VAPORETTO):

محبوب ترین سیستم حمل و نقل در شهر ونیز در کنار گوندولاها واپورتو (اتوبوس آبی) می باشد که گزینه ای مقرون به صرفه و راحت برای سفر به نقاط مختلف شهر است.

  • ساحل لیدو (Lido):

در تالاب ونیزی یک جزیره باریک و طولانی به نام لیدو قرار دارد که امروزه ساحل طولانی و زیبای لیدو در طول ماه های گرم تابستان پذیرای گردشگران زیادی می باشد .

  • کلیسای سانتا ماریا دلا سلو:

کلیسای سانتا ماریا دِلا سَلو را با نام کلیسای Salute به معنای دورود و سلام نیز می شناسند. این کلیسا به طور اختصاصی برای مریم مقدس به منظور نجات مردم از بیماری طاعون در قرن 17 میلادی ساخته شده است. این کلیسای کاتولیک روی کانال گراند ساخته شده است و چندان هم بزرگ نیست. پی‌ریزی این بنا به شکل هشت ضلعی است و هر کدام از اضلاع آن ستاره نمادین خود را دارند. در بخش های مختلف این کلیسا انواع نمادها، اشکال، مجسمه ها یا نقاشی های مختلفی از مریم مقدس را می توان دید. گنبد کلیسا نماد تاج و داخل ساختمان نماد رحم مریم مقدس هستند. در بالاترین قسمت محراب کلیسا که به سبک باروک طراحی شده است، مجسمه مریم  مقدس و کودک قرار دارد. علاوه بر این ها، روی سقف محراب مرکزی نیز نقاشی از اسحاق، داوود، ابراهیم، جالوت، قابیل و هابیل را نیز می توان دید. این کلیسا در حال حاضر محلی برای برپایی مهمانی ها و جشن های بزرگداشت مریم مقدس به شمار می رود. هنگام مراسم چون باید از سن مارکو به کلیسای سلو بروید و میان این دو ساختمان کانال گراند قرار دارد، پلی موقت در این ایام در آنجا ساخته می شود.

  • کاخ سانتا سوفیا:

کاخ سانتا سوفیا که با نام کاخ «کادورو» به معنای قصر طلایی نیز شناخته می شود از دیگر جاذبه های ونیز است. این بنا در راستای کانال بزرگ ونیز واقع شده است. این کاخ را به دلیل معماری فوق العاده زیبایش به نام سلطان معماری شهری نیز می شناسند. دیوارهای داخلی این کاخ پوشیده از برگه های طلا، نقوش لاجوردی و مرمرهای قرمز و معماری آن به سبک گوتیک است. در حیاط کاخ یک موزه هنری کوچک وجود دارد. جالب است بدانید این ساختمان برای برای ثروتمندان روی کانال گراند ساخته شده است. جذابیت اصلی معماری این کاخ هنگام شب احساس می شود؛ وقتی نور بر نمای بیرونی این کاخ می تابد، عکس بنا در آب منعکس می شود و شکلی قرینه از آن می سازد.کاخ سانتا سوفیا، از دیگر جاذبه های ونیز است که در راستای کانال بزرگ ونیز واقع شده است از شاهکارهای موجود در کاخ سانتا سوفیا، باید به نقاشی های مشهور ویتور کارپاسیو، تینتورتو، پاریس بوردون، جورجینه و مجسمه های زیبای ساخته شده توسط تولیو لومباردو اشاره کرد. حیاط این کاخ نیز خیره کننده است. حیاط با پنجره های مشبک به سبک معماری اسلامی ساخته شده و کف آن موزاییک است.

  • برج ناقوس کلیسای سنت مارک (St. Mark’s Campanile):

St. Mark’s Campanile

برج ناقوس کلیسای سنت مارک را می توان به نوعی نماد ونیز نیز به شمار آورد. معماری این ساختمان ساده اما زیباست و الهام بخش برخی از بهترین ساختمان ها در سراسر اروپا و آمریکا در قرن های بعد از ساخته شدنش شده است. برج ناقوس کلیسای سنت مارک حدود 99 متر ارتفاع دارد. بالای این برج، مناره مخروطی شکل قرار دارد که به عنوان فانوس دریایی حمل و نقل شهر ونیز استفاده می شود. پیشینه این مناره به قرن 12 میلادی می رسد. این برج ابتدا برج دیده بان بوده است و اوایل قرن 16 میلادی مورد اصلاح و بازسازی قرار گرفت. به طور مثال، قسمت بالای برج ناقوس کلیسا به صورت مخروط نوک تیز ساخته و مس اندود شد و مجسمه فرشته جبرئیل بعدها به آن اضافه شد. برج ناقوس از آجرهای سنگی ساده که بسیار منظم و زیبا در کنار هم چیده شده اند، ساخته شده است. مناره کلیسای سنت مارک، تنها برج ناقوسی ونیز با 5 زنگ مجزا است. برای بالا رفتن از این برج باید از آسانسور استفاده کرد که به اتاق زیر شیروانی می رسد. در این اتاق 5 ناقوس مختلف وجود دارد. هر کدام از این زنگ ها برای اهداف و منظورهای مختلف استفاده می شوند. ناقوس اصلی و بزرگ برای اعلام شروع و پایان یک روز کاری و زنگ دوم، برای شروع یک ساعت جدید، زنگ سوم برای فراخوانی سناتورها ونیزی به کاخ پادشاه نواخته می شدند و زنگ چهارم نیز در در طول تاریخ هنگام اعدام یک زندانی مورد استفاده قرار می گرفت. یکی از قابل تشخیص ترین ساختمان های ونیز برج قرن شانزدهمی کلیسا سنت مارک است که مناره کلیسای سنت مارک بلندترین برج ناقوس ونیز می باشد و در سال ۱۹۰۲ سقوط کرد اما ده سال بعد مجدداً بازسازی شد.

  • پل افسوس ها (Bridge of Sighs):

پل افسوس‌ها» یکی از پرطرفدارترین نقاط دیدنی در ونیز است که بر روی رودخانه «ریو دی پالاتزو» (Rio di Palazzo) قرار گرفته است. این پل تاریخی از عاشقانه‌ها و تراژدی‌های زیادی حکایت می‌کند. پل سرپوشیده و سفیدرنگ افسوس‌ها علاوه بر این که جلوه‌گر تاریخ و معماری ونیز است، جایگاه ویژه‌ای نیز در افسانه‌های عاشقانه این شهر دارد.

  • گراند کانال (Grand Canal):

گراند کانال یکی از شاهراه‌های ارتباطی ونیز است که دو طرف آن را بناهای کلاسیک و ساختمان‌های باشکوه احاطه کرده‌اند. ونیزی‌ها این کانال معروف را بلوار اصلی شهر می‌دانند، زیرا «میدان سن مارکو»، «پل ریالتو» و نقاط اصلی تلاقی پل و قطار آبی را به هم متصل می‌کند. توریستی در ونیز پیدا نمی‌کنید که دل‌اش نخواهد در گراند کانال، سوار گوندولاهای سنتی ونیزی شود و با آن‌ها قایق‌سواری کند. رستوران و مرکز خرید‌های زیادی نیز در این کانال وجود دارند که یکی از دلایل محبوبیت این کانال میان گردشگران هستند. کانال آبی بزرگ و باشکوه ونیز از وسط شهر می گذرد و بسیاری از بناها و ساختمان‌های قدیمی اطراف این گرند کانال قراردارند. رستوران و مرکزخرید هم خیلی زیاد می‌بینید. ونیزی‌ها و گردشگران با قایق‌های مخصوص، یا گاندالوهای سنتی ونیزی از این کانال بزرگ می‌گذرند و به مقصد خود می‌روند. یکی از بناهای تاریخی روی کانال، موزه کا رتسونیکو است. راهرو آبی اصلی حمل و نقل در ونیز گراند کانال می باشد که زمانی ” زیبا ترین خیابان در جهان ” نامیده می شد و در داخل شهر جریان دارد و توسط ساختمان های با شکوه احاطه شده است .

  • پل ریالتو (Rialto Bridge):

پل معروف و دیدنی ریالتو، محله‌های «سن مارکو» و «سان پولو» را در ونیز به هم وصل می‌کند. این پل تاریخی که متعلق به قرن شانزدهم میلادی است، نخستین و قدیمی‌ترین پل ساخته شده بر روی «گراند کانال» به شمار می‌رود. ریالتو» به ایتالیایی به معنای «مرکز معاملات» است. در قدیم چون در این مکان تجارت و معاملات مختلف انجام می‌شده است، این نام را بر روی آن گذاشته‌اند. در حال حاضر می‌توانید روی این پل انواع مغاره‌ها و فروشگاه‌های مختلف که اجناسی نظیر شیشه و کریستال، سوغاتی و جواهرات عرضه می‌کنند، پیدا کنید. همچنین با ایستادن بر روی این پل چشم‌اندازی بی‌نظیر و ۳۶۰ درجه از «گراند کانال» را پیش روی‌تان خواهید داشت. پل ریالتو احتمالاً شلوغ ترین مکان در کل ونیز است. چنین به نظر می رسد که همه مسافران دوست دارند عکسی از خودشان بر فراز پل زیبای ریالتو داشته باشند. در فضای اطراف رودخانه ریالتو با تمام فروشگاه ها، جمعیتی از محلی ها و مسافران که با اتوبوس ها به این مکان می آیند و می روند، حرکت و زندگی بدون اندکی توقف ادامه دارد. اگر بتوانید جایی روی پل گیر بیاورید می توانید از تجربه منحصربفرد دیدن کانال اصلی شهر از فراز پل لذت ببرید. اگر می خواهید گرفتار شلوغی بیش از حد این پل نشوید باید صبح خیلی زود و یا نیمه های شب به آنجا بروید. صبحگاه این پل با تصویری از آغاز روز و فعالیت های روزانه مردم ونیز تجربه ای بیادماندنی را برای شما رقم خواهد زد. در شب نیز پل ریالتو با نورها و رنگ های منعکس شده ی کانال، زیباییِ خیره کننده ای دارد. اولین و تنها پل در گذشته بر روی گراند کانال که در قرن ۱۶ ساخته شده، پل معروف ریالتو ونیز بود که مناطق سان مارکو و سان پولو را به هم متصل می کرد. پل ریالتو، نخستین و قدیمی ترین پل ساخته شده بر کانال گراند و از دیگر جاذبه های گردشگری شهر ونیز است. ریالتو به معنای «مرکز معاملات» است. این نام کاملا برازنده این پل قدیمی است زیرا از همان ابتدا محلی برای تجارت و معاملات مختلف بوده است. در حال حاضر نیز مملو از مغازه ها و فروشگاه های مختلف همچون شیشه و کریستال، سوغاتی، جواهرات و … است. از آنجا که مسیرهای پیاده روی ونیز محدود هستند و بیشتر آنها نیز به پل ریالتو منتهی می شوند، هنگام پیاده روی بدون اینکه که متوجه باشید به این پل می رسید این پل ابتدا  از دو قسمت و دو قوس ساخته شده و متحرک بود. به طوری که هنگام عبور کشتی ها به دو طرف باز می شد تا کشتی ها توان عبور از آن را داشته باشند. اما در حال حاضر دو قوس دارد و از سنگ ساخته شده است.

  • کلیسای سانتا ماریا دلا سالوت (Santa Maria della Salute):

کلیسای «سانتا ماریا دلا سالوت» در قرن هفدهم میلادی پس از نجات پیدا کردن شهر از بیماری طاعون، برای احترام به مریم مقدس ساخته شده است. در حال حاضر این بنا یکی از نمادی‌ترین کلیساهای تاریخی شهر ونیز است که اکنون برای برپایی میهمانی‌ها و جشن‌های بزرگداشت مریم مقدس از آن استفاده می‌شود.

  • آرسنال (Arsenale):

آرسنال یکی از دیدنی‌ترین نقاط ونیز است که در گذشته بزرگ‌ترین کارخانه کشتی‌سازی جهان بوده است. ونیز قدرت دریایی خود را مدیون این کارخانه کشتی‌سازی است. در حال حاضر این کارخانه به مکانی دیدنی برای گردشگران تبدیل شده است. سردر ورودی این کارخانه بسیار دیدنی است و مانند دروازه‌های قرن پانزدهمی تزیین شده است. بزرگترین کارخانه کشتی سازی جهان در گذشته آرسنال ونیز بود که قدرت دریایی ونیز مدیون آن می باشد. ورودی این مجتمع، یک دروازه قرن پانزدهمی تزئین شده است.

  • ریوا دلی اسکیاوونه (Riva Degli Schiavone):

ریوا دلی اسکیاوونه یکی از پرترددترین و پرجنب جوش‌ترین نقاط توریستی ونیز و در عین حال یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفرجگاه‌های اسکله‌ای دنیا به شمار می‌رود. این تفرجگاه اسکله‌ای از قرن پانزدهم میلادی شروع به فعالیت کرده است. در گذشته تنها گوشت و انواع ماهی خشک شده در آن عرضه می‌شده، ولی امروزه هر نوع خوراکی خوشمزه از جمله شیرینی‌های مختلف، پاستاهای خوشمزه و سوغاتی‌های متنوع شهر ونیز را در این ناحیه می‌توانید پیدا کنید.

  • کاخ سانتا سوفیا (Ca’ d’Oro):

کاخ سانتا سوفیا از دیگر دیدنی‌های شهر ونیز است که با نام کاخ «کادورو» به معنای «قصر طلایی» نیز معروف است. این کاخ زیبا در راستای «گراند کانال» قرار گرفته است و به خاطر معماری چشمگیر و زیبایش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

  • مجموعه پگی گوگنهایم (Peggy Guggenheim Collection):

پگی گوگنهایم یکی از مجموعه‌داران معروف آمریکایی بوده است که پس از مرگش در سال ۱۹۷۹ میلادی، خانه وی که در ونیز بوده، تبدیل به موزه‌ای دیدنی شده است. در این موزه جذاب می‌توانید آثار بسیاری از هنرمندان اروپایی و آمریکایی نظیر پیکاسو، شاگال، کاندینسکی، دالی و دیگر هنرمندان بزرگ را تماشا کنید. پگی گوگنهایم یک مجموعه‌دار آمریکایی بوده که بعد از مرگش، در سال ۱۹۷۹، خانه وی در ونیز تبدیل به موزه‌ای شده که آثار بسیاری از بهترین هنرمندان اروپایی و امریکایی را برای نمایش دارد؛ پیکاسو، شاگال، کاندینسکی، دالی، ارنست و هنرمندان بزرگ دیگر. این مجموعه در کاخ ونیر دی لئونی قراردارد. کاخی از قرن هجدهم میلادی، که خودش هم در آن زندگی می‌کرده. پگی گوگنهایم آثار این مجموعه را بین سال‌های ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۶ از سراسر اروپا خریداری کرده بوده است.

  • کلیسای جامع سن مارکو  (St. Mark’s Basilica):

مطمئناً معروف‌ترین کلیسای ونیز و یکی از مشهورترین کلیساهای سراسر جهان، باسیلیکای سن‌ مارکو (Basilica di San Marco) است که در اصل یک کلیسای کوچک خصوصی متعلق به «دوج» بوده است. این بنا با عتیقه‌جات بیزانسی تزئین شده است، گنجینه‌ای که به‌عنوان بخشی از غنائم جنگی پس از سقوط قسطنطنیه توسط کشتی‌های ونیزی به این مکان منتقل شد. نقاشی‌های موزاییکی طلایی بر بالای دروازه‌ی ورودی تنها چشمه‌ای از هنر عظیم موزاییک‌‌هایی است که در داخل ساختمان به کار رفته است؛ 4240 مترمربع موزاییک طلا که گنبدها و دیوارها را پوشش داده‌اند. این‌ها موجب شده است تا یک کیفیت بیزانسی متمایز در فضای داخلی طنین‌انداز شود، اما در عین حال گنجینه‌هایی از سایر دوره‌ها نیز خواهید یافت، از جمله موزاییک‌هایی که بعداً توسط تیسیَن و تینتورتو طراحی شد؛ این دو نام را در ونیز بسیار خواهید شنید. شاهکار طلایی پالادِ‌اورو (Pala d’Oro)، یکی از زیباترین آثار طلایی در اروپا به شمار می‌رود. این اثر توسط هنرمندان اوایل قرن دوازده آغاز شده و قرن‌ها بعد، با حدود دو هزار گوهر و سنگ قیمتی آراسته و تکمیل شد. اگر سرانجام بتوانید نگاهتان را از این اثر دل‌انگیز برگیرید، گنبدهای موزاییک‌کاری شده، چندین محراب غرق در تزئینات و جواهرات و کف صیقلی و مرمرین بنا شما را مدهوش خواهد کرد. کلیسا، یا همان بازیلکایی باشکوه سن‌مارکو هم روبروی این میدان قدیمی است. سبک معماری کلیسای سن‌مارکو، ترکیبی از سبک‌های بیزانس، رومی و رنسانس است. در کلیسای سن‌مارکو یادتان باشد برج ناقوس کلیسا را هم ببینید؛ کامپانیله دی سان‌مارکو. این برج بسیار بلند، ساده و آجری، با یک ناقوس پنج‌زنگه، یکی از نمادهای شهر ونیز است. کلیسای سن مارکو نیز معروف‌ترین کلیسا در ونیز است که بلندترین برج ناقوس ونیز با ارتفاع ۹۹ متر را در خود جای داده است. برج ناقوس کلیسای سن مارکو را به نوعی به‌عنوان نماد شهر ونیز می‌شناسند. معروف ترین کلیسا در ونیز که ثروت و قدرت جمهوری ونیزی را به نمایش گذاشته است کلیسای دی سان مارکو می باشد. باسیلیکای سن مارکو: سن مارکو، یکی از باشکوه ترین کلیساهای جامع دنیا در یکی از رمانتیک ترین شهرهای دنیا است. خود ونیز به دلیل ساخته شدن روی سطح آب به اندازه کافی عجیب و دوست داشتنی هست و این کلیسای جامع نیز با معماری فوق العاده زیبایش در قلب شهر ساخته شده است. این کلیسا را با نام سنت مارک نیز می شناسند. معماری آن به سبک رومی و بیزانسی است. نقشه صلیبی همچون یونانی ها دارد و با پنج گنبد پوشانده شده است. حیاط آن نیز مملو از کبوتران است. کلیسای جامع سن مارکو، در طول تاریخ شاهد تغییرات بسیاری بوده است. به همین دلیل، در حال حاضر معماری این کلیسا ترکیبی از معماری های گوتیک، مسلمانان شمال آفریقا و رنسانس است. کلیسای سن مارکو در ضلع شرقی میدان سن مارکو واقع شده است. نمای ساختمان با موزاییک های رنگی گوتیک تزیین شده است. کاشی های سقف و دیوارهای داخلی این کلیسا طلاکاری شده اند و کف ساختمان نیز با سنگ مرمر با نقش و نگار حیوانات و اشکال هندسی پوشیده شده است. این موزاییک ها و کاشی ها که به قرن 12 میلادی تعلق دارند، بازگو کننده داستان عهد جدید و اعلام کننده پیام رستگاری در مسیحیت هستند. تعدادی از کاشی ها نیز به قرن 13 میلادی تعلق دارند و بازگو کننده داستان های عهد عتیق هستند. به ویژه داستان های خروج و پیدایش عهد عتیق را بازگو می کنند. پس زمینه سقف و دیوارها به رنگ طلایی رنگ آمیزی شده اند که نماد الوهیت، قدرت و ثروت شهر است. نمای سردر ورودی کلیسا با موزاییک های زرد رنگ پوشیده شده است. در بالکن بالای سردر نیز 4 اسب برنزی قرار دارد. کلیسای جامع سن مارکو، یکی از بهترین نمادهای معماری بیزانسی در شهر ونیز است و در میدان سن مارکو در بالای کانال گراند واقع شده است.

  • میدان سن مارکو  (St. Mark’s Square):

گستردگی عظیم بزرگ‌ترین میدان شهر، به کمک هارمونی موقر و زیبای معماری آن از سه جانب، به تعادل رسیده است؛ اما جالب‌تر از عظمت این معماری، باید میدان سن مارکو (Piazza San Marco) را همانند اتاق نشیمنِ ونیز دانست؛ مکانی که همه گرد هم می‌آیند، گشت می‌زنند، قهوه می‌نوشند، مشغول صحبت با یکدیگر می‌شوند، دوستان و راهنمای تورهایشان را می‌یابند، یا تنها از آن رد می‌شوند تا به محل کار خود بروند. سه سمت این میدان با طاق‌هایی تزئین شده است که در زیر آن فروشگاه‌های شیک و کافه‌های شیک‌تری خواهید یافت. در انتهای باز میدان، منحنی‌های عجیب، پیچ و تاب‌ها، موزاییک‌ها و شبکه‌ی دانه‌تسبیحی‌های سنگیِ باسیلیکای سن‌مارک را خواهید دید. بر روی آن، مناره‌ی آجری کلیسا بالا رفته است. برای دیدن این میدان شلوغ و پر رفت‌و‌آمد می‌توانید به بالای خود میدان یا بالای برج ساعت بروید. میدان سن‌مارکو یک میدان عمومی و بزرگ در ونیز است و یکی از نادرترین فضاهای شهری قدیمی در اروپا که همچنان به‌جا مانده‌است. می‌گویند ناپلئون میدان سن‌مارکو را خانه نقاشی اروپا نامیده بود و بی‌اغراق که بسیار زیبا و باشکوه است. سن‌مارکو مدت‌ها کبوترهای فراوان داشت و توریست‌ها دوست داشتند به آن‌ها غذا بدهند، اما وجود پرنده‌ها برای آثار باستانی مضر بود. میدان سن مارکو یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های ونیز است و به خاطر یکی از حواریون «عیسی مسیح» که «سن مارکو» نام داشته و در این میدان دفن شده، به این نام مشهور شده است. همچنین گفته می‌شود که «مارکوپولو»، جهانگرد معروف نیز در این میدان دفن شده است. به میدان شلوغ و پر رفت و آمد سن مارکو لقب «اتاق نشیمن ونیز» را داده‌اند، زیرا در این میدان مردم گرد هم می‌آیند، گشت می‌زنند، قهوه می‌نوشند و با یکدیگر صحبت می‌کنند. یکی از معروف ترین میدان ها در جهان که توسط ساختمان های تاریخی با شکوهی احاطه شده میدان پیاتزا دی سان مارکو (Piazza di San Marco) می باشد که این میدان دوره قدرت و ثروت امپراتوری ونیزی را به نمایش می گذارد.

  • جزیره و کلیسای سن‌جورجو ماجوره (Church of San Giorgio Maggiore):

سن‌جورجو ماجوره یکی از جزیره‌های ونیز است که در سمت شرق جودکا و جنوب گروه اصلی جزایر شهر قراردارد. این جزیره در دوره‌های نخستین رومی‌ها قابل سکونت شده و در همان زمان‌های قرن نهم میلادی، کلیسایی به نام سنت‌جرج داشته است. امروزه این کلیسا را با نام سن‌جورجو ماجوره می‌شناسند و آندره پالادیو در قرن شانزدهم میلادی آن را طراحی و بنا کرده‌است. اینجا جزیره‌ای آرام و زیباست و گردش در آن لذت‌بخش است. مناره کلیسا را از دور هم می‌توان دید. همچنین کلیسایی بندیکتی نیز در این جزیره با همین نام قرار دارد که در قرن نهم میلادی ساخته شده است.

  • کاخ دوکاله:

یکی از دیدنی‌های میدان سن‌مارکو این شاهکار از معماری گوتیک است؛ کاخ دوکاله ، یکی از بناهای دیدنی ونیز که تاریخ این شهر را به‌خوبی نمایش می‌دهد. مجسمه‌هایی که روی بنای کاخ قرار دارند از زمان‌های گوناگون به‌جا مانده‌اند. طراحی‌های داخل کاخ دوکاله هم اثر هنرمندانی مثل تیتیان، ورونسه، تینتورتو، ویتوریا و تیه‌پولو است؛ کارهایی مانند آپارتمان‌های مسکونی که بسیار باشکوه تزئین شده‌اند و سلول‌های زندان. نمای کاخ، رو به میدان است.

  • کلیسای سانتا ماریا دی میراکولی:

کلیسای سانتا ماریا دی میراکولی یکی از کلیساهای بزرگ و زیبای ونیز است در کاناراجو؛ یکی از بهترین نمونه‌های معماری نخستین دوره‌های رنسانس در ونیز. سنگ مرمرهای رنگی، نمای بیرونی، دیوارهای آن و نیم‌دایره‌های پنجره‌ها چشم‌نواز و دیدنی‌اند و کلیساهای دوناتو برامانته در میلان را به یاد می‌آورند.سانتا ماریا دی میراکولی را معمار توانای ایتالیایی پیترو لومباردو در سال‌های پایانی قرن پانزدهم بین سال‌های ۱۴۸۱ تا ۱۴۸۹ساخت.

  • کلیسای سانتا ماریا دلا سلوته (Santa Maria della Salute):

کلیسای سانتا ماریا دلا سلوته را در سده هفدهم میلادی به افتخار مریم مقدس ساختند و آن را با نام او و عنوان بانوی سلامتی چنین نامیدند. چون در آن زمان‌ها بیماری طاعون در ونیز شیوع پیدا کرد و مردم با باورشان اعتقاد داشتند مریم مقدرس طاعون را از شهر دور کرده است. این کلیسای کاتولیک رومی در منطقه دورسودورا ونیز قرار دارد، روی یک تکه کوچک خشکی بین کانال بزرگ و کلیسای سان‌مارکو. وقتی وارد سن‌مارکو شوید، از روی آب‌ها کلیسای سانتاماریا دلاسلوته را می‌بینید. این بنا را معمار مشهور ونیزی بالدازار لانگنا به سبک باشکوه باروک ساخته است. دورسودورا یکی از شش منطقه‌ی بلند ونیز است. قلب تاریخی و اصلی این منطقه، کانال گودیکا است که در امتداد آن بناهایی از قرن ششم تاکنون ساخته شده‌اند. در قرن یازدهم محله‌های مسکونی اطراف کانال بزرگ رشد کرد، تا وقتی که این بناهای مذهبی مانند بازیلیکای سانتا ماریا دلاسالوته و زاترا کوای امروزه از اصلی‌ترین جاذبه‌های دیدنی دورسودورا شدند. در قرن نوزدهم آکادمی ساخته شد و قسمت غربی منطقه در این زمان به بخش‌های صنعتی اختصاص داده شد. یکی از نمادین ترین ساختمان های ونیز سانتا ماریا دلا سالوت می باشد که بعد از نجات شهر از طاعون در قرن هفدهم به افتخار مریم مقدس ساخته شد.

  • موزه کا رتسونیکو:

کا رِتسونیکو از موزه‌های قدیمی شهر است. موزه‌ای که از سده‌های هفدهم و هجدهم میلادی به‌جا مانده است. این بنای زیبا روی کانال بزرگ قرار دارد. در نیمه دوم قرن هفدهم میلادی کاخ سه‌طبقه مرمرین و مجلل یکی از خانواده‌های مشهور ونیزی بود و آن را معمار مشهور سبک باروک ونیز بالدازار لانگنا بناکرده بود. امروزه این بنا موزه کا رتسونیکو است و در آن لوازم دیدنی کاخ و نقاشی‌هایی از هنرمندان بزرگ ایتالیا را می‌بینید. این موزه را در سمت راست کانال و جایی که به ریو دی سن بارنادا می‌پیوندد، پیدا می‌کنید.

  • موسیقی در کاخ:

سالن اپرای موزیکا آ پالاتزو در قصر باشکوه بارباریگو مینوتو قراردارد، روبروی کانال بزرگ ونیز. قصر بزرگ و باشکوه بارباریگو مینوتو از قرن پانزدهم به‌جا مانده و آثار بیزانسی ونیزی درون آن از سده‌های دوازده و سیزده میلادی هستند. موزیکا آ پالاتزو در این کاخ هفت شب در هفته اپرا اجرا می‌کند و شاهکارهای آهنگسازانی چون روسینی، مونته‌وردی، ویوالدی، پاگانینی، پوچینی و بسیاری دیگر را روی صحنه می‌برد. بهترین اجراها و برترین خواننده‌های ایتالیایی و بین‌المللی سالانه در این سالن به اجرا می‌پردازند. با رفتن به این سالن اپرا، سفرتان به ونیز به‌یادماندنی‌تر خواهد شد.

  • تئاتر لا فنیچه:

لا فنیچه یکی از مشهورترین سالن‌های تئاتر اروپاست. مکانی خاص برای هنردوستان. بسیاری از اپراهای مشهور را، از آهنگسازان بزرگ جهان، برای اولین بار در این سالن تئاتر مشهور و محبوب اجرا کرده‌اند. نام این خانه اپرا برگرفته از نقش آن در زنده نگه داشتن اپراست؛ لافنیچه یعنی همان مرغ افسانه‌ای ققنوس و برخاسته از خاکستر خودش. از زمانی که این خانه اپرا باز شده دوبار آتش گرفته و بازسازی شده است؛ در سال ۱۷۷۴ تئاتر سان بندیتو که خانه اصلی اپرا در ونیز بود در اثر آتش‌سوزی با خاک یکسان شد و صاحبان آن خانواده بازسازی‌اش کردند. ساخت این بنای لافنیچه هم در سال ۱۷۹۲ به پایان رسید.

  •  پیازا سان مارکو (Piazza San Marco):

میدان سنت مارک مرکز فعالیت های این شهر است. شلوغی این میدان به حدی است که به نظر می رسد تمامی مردم ونیز در طول روز در این میدان جمع می شوند. دلیل ازدحام جمعیت در این میدان دسترسی به باسیلیکا، کاخ دوج، و امکان بالا رفتن از برج ناقوس است. در حال حاضر به دلیل حفظ بهداشت و سلامتی بازدیدکنندگان، نمی توان همچون گذشته به کبوتران غذا داد، اما همچنان تعداد کبوتران این منطقه به تعداد بازدید کنندگان است. بازدید از پیازا سان مارکو در شب بهتر از دیدن آن در طول روز است. با غروب خورشید این مکان زیبا به قطعه ی موسیقی عاشقانه تبدیل می شود، چرا که کافه های اطراف برای سرگرم کردن مشتریانشان به طور متناوب قطعه های زیبای موسیقی می نوازند. بیشتر توریست ها دوست دارند در حین شنیدن این قطعات زیبا در میدان قدم بزنند. علاوه بر این، نورهای شبانه زیبایی خیره کننده ای به پیازا می بخشند.

  • کلیسای سنت مارک (St. Mark’s Basilica):

قدم گذاشتن به کلیسای سنت مارک از همان لحظات شگفت انگیزی است که فراموشش نخواهید کرد. این مکان از آغاز ساختش در سال ۱۰۹۴ تا به امروز تغییرات بسیاری کرده است. کلیسای جامع در انتهای شرقی پیازا سان مارکو واقع شده است و به کاخ دوج نیز راه دارد. در داخل کلیسای جامع محو تماشای موزاییک های طلاکاری شده متعلق به دوره بیزانتیون خواهید شد که ۸۰۰۰ متر مربع از این بنای زیبا را با طلا، برنز و سنگ های مختلف منقش کرده اند. خطی که وارد کلیسای جامع می شود خیلی زود پر می شود، شما می توانید یا بعدازظهر از این کلیسا دیدن کنید و یا با پرداخت تنها یک یورور از این خط عبور کنید، بدون این که زمانی طولانی را منتظر بمانید. شما می توانید این کار را با استفاده از وب سایت رسمی کلیسا انجام دهید. تنها کاری که باید بکنید این است که از ووچر خود پرینت بگیرید و آن را همراه خود بیرید.

  •  دیدار از کاخ دوج (Tour Doges Palace):

این کاخ منحصر بفرد که اقامتگاه دوج ونیز (مقام عالی ونیز) بوده است، زیبایی مثال زدنی دارد. برخی از تورها با دریافت چند یورو اضافه تر شما را به بخش هایی از کاخ می برند که برای عموم مردم قابل دسترسی نیست. این تور شما را به راه های مخفی، زندان ها، اتاق بازجویی، اتاق تسلیحات و پل آه می برد که کاخ را به زندان هایی که در طرف دیگر کانال ساخته شده اند وصل می کند. پس از آن تور شما را به دیدن اتاق های زیبای دیگری همچون Sala del Maggior Consiglio یا تالار بزرگ می برد. این تالار وسیع محل تشکیل جلسه بیش از ۲۰۰۰ نفر از اعضای شورای بزرگ بوده است. زیبایی این کاخ با سقف های طلاکاری شده و ۷۶ نقاشی دیواری تاریخی صد چندان شده است. یکی از نقاشی های این کاخ با نام “بهشت” که توسط نقاش ونیزی تینتورتو به تصویر در آمده است، با وسعتی برابر با ۷۴ در ۳۰ فوت بزرگترین نقاشی دیواری رنگ و روغن جهان است و بر یکی از دیوارهای این تالار جلوه نمایی می کند.

  • سوار بر اتوبوس آبی بر پهنه ی کانال اصلی شهر ونیز:

با گرفتن صندلی خوبی در اتوبوس آبی می توانید از مناظر حیرت انگیز کانال اصلی شهر لذت ببرید. چه چیزی می تواند بهتر از دیدن شهر زیبای ونیز از مسیر کانال اصلی این شهر باشد؟ در طول این سفر کوتاه فراموش نشدنی شما می توانید گاندولا ها را که از کنار اتوبوس های آبی می گذرند تماشا کنید. شما همچنین می توانید نشسته بر این اتوبوس های آبی، قایق های باربری را ببنید که مایحتاج مورد نیاز شهر ونیز را می رسانند. تماشای عبور تاکسی های دریایی چوبی به همراه مسافران از دیگر جاذبه های این سفر آبی است. با تمام وجود از شهر زیبای ونیز لذت بیرید.

  • بازار ونیز در صبحگاه:

بازار متنوع و زیبای ونیز یکی از منظم ترین و تمیزترین بازارهای آزادی است که تاکنون دیده ام. شما می توانید از این بازار میوه های تازه، سبزیجات، گوشت و ماهی تهیه کنید. حتی اگر قصد خرید ندارید این بازار مکان مناسبی برای قدم زدن و عکاسی است. میوه ها و سبزیجات تازه محلی این بازار که با دقت خاصی چیده شده اند با رنگ های زیبا و متنوع خود شما را به مزه کردن آن ها وا می دارند. این بازار که چندان از پل ریالتو دور نیست، نزدیک کانال اصلی واقع شده است.

  • جزیره مورانو (Murano Island) :

جزیره مورانو جایی است که شیشه معروف مورانو در آن ساخته می شود. با وجود اینکه عمده شهرت این جزیره به نمایشگاه های آن است اما تفریحات فرح بخش دیگری نیز در این جزیره یافت می شوند. اگر تاکنون شاهد مراحل ساخت ظروف شیشه ای نبوده اید، جزیره مورانو بهترین مکان برای این تجربه لذت بخش است. البته باید مطمئن شوید ظروف شیشه ای اصلی را خریداری می کنید، چرا که برخی از فروشگاه ها ظروفی را می فروشند که در جزیره ساخته نشده اند. تنها با سوار شدن بر گوندولاهای سنتی و کشتی‌های تفریحی و عبور از تالاب به سمت «مورانو» که منزل شیشه‌گران معروف ونیزی است، لذت سفر به ونیزتان تکمیل خواهد شد. دو سمت این کانال پر از ویترین‌ها و استودیوهای شیشه‌گری است و در آن‌ها همه چیز، از بدلیجات وارداتی و ارزان‌قیمت گرفته تا آثار هنری گران‌قیمت، می‌توانید پیدا کنید.

  • جزیره بورانو (Burano Island):

جزیره بورانو به احتمال زیاد از جمله مکان هایی است که بسیاری از بازدید کنندگان از دیدن آن صرف نظر می کنند. بسیاری از مسافران ترجیح می دهند که ظروف شیشه ای جزیره مورانو را ببینند تا اینکه به جزیره دورتر (حدود ۴۰ دقیقه) بورانو که در دل تالابی واقع شده است بروند. اما جزیره بورانو با سبک نوستالژیک، رنگارنگ و بی قیدش به طور قطع ارزش دیدن را دارد. این جزیره که به مشبک کاری های هنرمندانه اش معروف است، خانه هایی با رنگ های شاد دارد که مناظر زیبایی را برای عکاسی فراهم می آورند. از دیگر جاذبه های این جزیره ی بیادماندنی کلیسای سان مارتینو با برج ناقوسی کج می باشد.

بازدید از ونیز:

بدون شک پرسه زدن بدون هدف و بدون استفاده از نقشه ها در کوچه پس کوچه های شهر ونیز تجربه ای منحصربفرد را برایتان رقم خواهد زد. تنها از این طریق است که شما می توانید ونیز واقعی را ببینید و با مردم محلی، سبک زندگی آن ها، فروشگاه ها و زندگی روزمره آشنا شوید. تنها کافی است که دوربین تان را بردارید و راهی سفری اکتشافی، بی هدف و بدون استفاده از نقشه شوید. زمانی هم که خواستید برگردید برای پیدا کردن مسیرتان می توانید از علائمی که شما را به سمت پل ریالتو و یا میدان سن مارکو هدایت می کنند استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.