مکان های دیدنی کشور سوئد

کشور سوئد از کشور های زیبایی است که همه ساله گردشگران بیشماری از سراسر جهان برای بازدید از زیبایی های این کشور به ان سفر می کنند.بیشتر جمعیت این کشور در شهر های استکهلـم، یوتبوری و مالمو متمرکز شده اند.کشور سوئد در قرن بیستم پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان بوده است و هم اکنون حدود 16درصد این کشور را مهاجران تشکیل می دهند.در ادامه با ما همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری کشور سوئد بیشتر اشنا شوید.

مکان های دیدنی کشور سوئد

کاخ سلطنتی دروتنینگ هلم (Drottningholm )

این کاخ محل سکونت خانواده سلطنتی سوئد است  در استکهلم و جزیره لوان (Lovon ) .دروتنینگ هلم به معنی جزیره ملکه است و در سال 1580 به صورت بنایی سنگی و به دستور پادشاه ژان سوم برای ملکه اش کاترینا ساخته شد.در طی 400 سال این کاخ تغییرات زیادی کرده و در نهایت در قرن هجدهم تقریبا به شکل کنونی خود در آمد .از سال 1981 خاندان سلطنتی فعلی سوئد در این کاخ اقامت دارند .باغ های این کاخ که در طی چند قرن و به سبک های متفاوتی ساخته شده اند بیشترین جذابیت را برای گردشگران دارند.کاخ دروتنینگ هلم در سال 1991 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت .

آرامگاه جنگلی ( Woodland Cemetery )

این گورستان در سال های 1920-1917 در انسکد در قسمت جنوبی استکهلم و در جنگلی از درخت های کاج ساخته شده است .در سال 1915 از میان طرح های ارائه شده  از سراسر دنیا طرح 2 معمار جوان به نام های گانر اسپلاند و سیگرد لورنتز برای طراحی این آرامگاه پذیرفته شد و کار ساخت آن در سال 1917 آغاز شد .این بنا دومین اثر به ثبت رسیده سوئد در فهرست میراث جهانی یونسکو است.دیدنی های استکهلم در 2 بخش بافت قدیمی شهر و خارج از بافت قدیمی شهر واقع شده اند .

الف-گاملا استان (Gamla Stan )  (شهر قدیم)

قسمتی از شهر است که بافت کهن خود را حفظ کرده و ساختمان های تاریخی شهر نیز در آن واقع شده اند .مانند:

استورتورگت(Stortorget )

استورتورگت یعنی میدان برگ .این میدان قدیمی ترین میدان شهر است و محل وقایع تاریخی مختلفی در استکهلم بوده است .از جمله واقعه حمام خون.اکنون این میدان محل اجتماعات مردمی –بازار سالانه کریسمس و اجرای موسیقی است و اطراف آن ساختمان های مختلفی واقعند که مهمترین آنها ساختمان بورس است.

ساختمان بورس استکهلم (Stock Exchange Building )

در ضلع شمالی استورتورگت و متعلق به آکادمی سوئد است .جشن ها و گردهمایی های این آکادمی از جمله مراسم معرفی برنده جایزه نوبل ادبیات در این ساختمان برگزار می شود .موزه نوبل (Nobel)  و کتابخانه نوبل نیز در این ساختمان واقعند.طبقه همکف آن نیز بازار بورس استکهلم است.

مکان های دیدنی کشور سوئد

کاخ استکهلم (Stokholm Palace )

اقامتگاه رسمی و دفتر کار پادشاه و خاندان سلطنتی سوئد است .این کاخ در همسایگی ساختمان مجلس سوئد است .بنی اولیه کاخ در قرن سیزدهم به عنوان یک قلعه نظامی ساخته شد و در قرن شانزدهم تصمیم گرفتند آن را به کاخ تبدیل کنند.در طی چندین قرن و در زمان پادشاهان مختلف ساختمان این بنا تغییرات زیادی کرده است .بنای فعلی آن از آجر ساخته شده و 609 اتاق و چهار بخش غربی شرقی شمالی و جنوبی دارد که به ترتیب نماد پادشاه ملکه سلطنت و ملت هستند .این کاخ بزرگترین کاخ دنیاست که هنوز به طور رسمی از آن استفاده می شود.

کلیسای بزرگ سنت نیکولاس (Saint Nicolaus )

معروف است به استور کیر کان (Storkyrkan)  یا کلیسای بزرگ.قدیمی ترین کلیسای شهر قدیم است و در کنار کاخ سلطنتی واقع شده .بر اساس اسناد تاریخی قدمت این کلیسا به سال 1279 می رسد.

آخرین بار اسکار دوم در سال 1873 در این کلیسا تاج گذاری کرده است .مجسمه ای چوبی متعلق به سال 1489 که سنت جرج (Saint George)  را در حال جنگ با اژدها نشان می دهد از ارزشمندترین اشیای این کلیسا است .قدیمی ترین تصویر از شهر استکهلم نیز در این کلیسا نگهداری می شود که اصل آن در سال 1535 کشیده شده و اکنون مفقود است.

ساختمان ریدارد (Riddarhuset )

این ساختمان بین سال های 1641 تا 1672 ساخته شده است .در مقابل آن مجسمه ای از شاه گوستاو قرار دارد .اکنون در این ساختمان نمایش ها و اپراهایی به سبک سنتی سوئد اجرا می شود .

کاخ باند (Bonde)

در شهر قدیم بین اقامتگاه شوالیه ها (Kanslihuset )  و کاخ چنلری (Chancellery House ) واقع شده است .این بنا بین سال های 1662 تا 1667 به عنوان اقامتگاه خصوصی خزانه دار ارشد  لرد گوستاف باند (Lord Gustaf Bonde)  ساخته شده است و اکنون متعلق به دادگاه عالی سوئد است .

مکان های دیدنی کشور سوئد

کاخ تسین (Tessin )

این بنا بین سال های 1694 تا 1700 توسط معمار معروف سوئدی نیکودموس تن (پر) (Nicodemus Tessin the Younger)  به سبک باروک ساخته شده است .

 

ب – سایر بناهای دیدنی شهرکه خارج از شهر قدیم اند عبارتند از :

ریدار هولم اسکایر کان ( Riddarholmskrkan )

کلیسا و آرامگاه خاندان سلطنتی سوئد است و یکی از قدیمی ترین ساختمان های شهر نیز هست .این کلیسا در قرن سیزدهم ساخته شده  ولی در طول زمان  بازسازی هایی در آن صورت گرفته است از جمله برج آن که در اثر صاعقه آسیب دیده بود در سال 1835 به شکل فعلی و از جنس آهن ساخته شد.پادشاهان سوئد از گوستاو آدولف تا گوستاو پنجم در این آرامگاه دفن شده اند.

ساختمان شهرداری (Stockholm City Hall )

در شرق جزیره کانگزهولمن (Kungsholmen ) در سال های 1911 تا 199 ساخته شده است .سالن های و تالارهای آن مخصوص برگزاری مراسم رسمی است.از جمله مراسم اهدای جایزه نوبل  که هر سال در سالن آبی این تالار بر پا می شود .ارگ سالن آبی بزرگ ترین ارگ در منطقه اسکاندیناوی است .در طبقه فوقانی سالن آبی سالن طلایی است که دیوارهای آن با تصویرصحنه هایی از وقایع تاریخی سوئد آراسته شده.

میدان سرگل تورگ (Sergels Torg)

معروف ترین میدان استکهلم است در مرکز شهر .این میدان به یاد مجسمه ساز قرن هجدهم سوئد یوهان توبیاس سرگل  نام گذاری شده است .یک فواره با یک ستون شیشه ای بلند تقریبا چهل متری وسط این میدان است و پیاده روی اطراف آن با سنگ های بزرگ و مثلثی شکل سفید و خاکستری فرش شده است .در شرق ناحیه پیاده رو یک مرکز خرید بزرگ و در ضلع جنوبی آن خانه فرهنگ واقع شده است.

اریکسون گلوب (Ericsson Globe )

این ورزشگاه که تا سال 2009 استکلهم گلوب نامیده می شد بزرگترین بنای نیم کره ای شکل دنیاست و در شهرک استکهلم گلوب در منطقه یوهانس هوف در حومه استکهلم واقع شده .ساخت آن دو سال و نیم طول کشیده و در سال 1989 به پایان رسیده است .بنای ورزشگاه شبیه به توپ گلفی با قطر 110 و ارتفاع درونی 85 متر است .این ورزشگاه گنجایش 14110 تماشاچی ورزشی و شانزده هزار مخاطب کنسرت موسیقی را دارد .این ساختمان در طرح منظومه شمسی سوئد (Sweden Solar System) –بزرگترین طرح سیستم خورشیدی در دنیا است –نقش خورشید را دارد .شرکت اریکسون در دوم فوریه سال 2009 امتیاز نام این ورزشگاه را خرید و از آن پس آن را اریکسون گلوب می نامند.

تئاتر شهر استکهلم (Stockholm City Theatre )

مشهورترین سالن تئاتر شهر است که ساخت آن در سال 1956 به اتمام رسیده است .اما اولین نمایش در سال 1960 در آن اجرا شد .این سالن در مرکز شهر استکهلم است و در سال 2005 حدود 450 هزار مخاطب داشته است .

اپرای سلطنتی سوئد ( Royal Swedish Opera )

در مرکز شهر سمت راست میدان گوستاو واقع شده است .این ساختمان به فرمان گوستاو سوم ساخته شده و اولین اپرا به زبان ملی سوئد در تاریخ هجدهم ژانویه 1773  در این سالن اجرا شده است.

اپرای محلی (Folkoperan )

کلاس فلبوم (Claes Felbom )  در سال 1976 این مکان را ساخته است .این سالن در سودرمالم واقع شده و یک یاز موفق ترین سالن های اپرای منطقه اسکاندیناوی است.

برج علوم کیستا (Kista Sience Tower )

این ساختمان با ارتفاع 4/117 متر (با احتساب ارتفاع آنتن ,156 متر ) از سال 2003 تا سال 2005 که ترنینگ تورسو (Turning Torso ) در مالمو ساخته شد  بلندترین ساختمان سوئد بود .برج کیستا سی طبقه است و سریع ترین آسانسورهای سوئد با سرعت 6/5 متر در ثانیه در آن کار می کنند .این برج محل فعالیت شرکت های فن آوری آی تی ( IT )  در استکهلم است .

ساختمان دی ان ( DN Skrapen )

ساختمان سابق روزنامه دی ان (DN ) استکهلم است و در سال های 1964 تا 2003 با ارتفاع  84 متر و 27 طبقه بلندترین ساختمان استکهلم بوده است .

اسکاتسکاپان ( Skatteskapan )

در سودرمالم استکهلم است و در سال های 1959 تا 1964 با 81 متر ارتفاع و 25 طبقه بلندترین بنای شهر بوده است .این ساختمان تا سال 2003 به اداراه مالیات سوئد تعلق داشت .ولی در این سال به شهرداری فروخته شد و با تغییراتی به خوابگاه دانش آموزان تبدیل شد و در حال حاضر بلندترین ساختمان مسکونی شهر و معروف به اسکراپان (Skrapan )  است.

انجلبر کت اسکایر کان  ( Engelbrekskyrkan )

کلیساییست روی تپه سنگی در خارج شهر که در سال 1914 ساخته شده و یکی از بزرگترین کلیساهای استکهلم است .این بنا به خاطر طراحی بی نظیرش معروف است .بلندی برج این کلیسا طوری است که از تمام نقلط شهر قابل دیدن است .

مکان های دیدنی کشور سوئد

کلیسای بروما ( Bromma )

این کلیسا یکی از قدیمی ترین کلیساهای شهر است و به عنوان زیباترین کلیسای استکهلم شناخته شده است .قدیمی ترین قسمت کلیسا مربوط به قرن دوازدهم میلادی است.نقاشی های مربوط به قرن پانزدهم میلادی نیز در این کلیسا به چشم می خورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.