مراسم سال نو در کشورهای مختلف

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

سال نو در کشورهای مختلف با رسوم عجیبی همراه است که در این مطلب به برخی از این رسوم و سنت های شب سال نو در کشورهای مختلف اشاره می شود. و شما را با برخی سنت‌های عجیب کشورهای دنیا که در این ایام انجام می‌شود، آشنا می‌کنیم.

جشن سال نو در کشورهای مختلف

مردم هر کشور در جهان برای جشن گرفتن آغاز سال جدید، رسم و رسوم خاصی دارند. سال نو در کشورهای مختلف برای همه زمان مهمی است. همه از مدت ها قبل انتظار این شب را می کشند و برای آن برنامه ریزی می کنند تا سال قدیم تمام شود و سال جدید را اتفاقات شاد شروع کنیم. شب سال نوی میلادی هم استثنا نیست.

اگر در این دوران برنامه ای برای سفر داشتید خوب است از قبل در مورد برنامه های خاصی که هر کشور و هر منطقه برای جشن سال نو دارند اطلاع داشته باشید تا انتخاب مقصد را راحت تر کند. سال نو در کشورهای مختلف تلفیقی از سنت های قدیمی هر آن کشور و رسم های جدید تر است. مردم هر کشور در جهان برای جشن گرفتن آغاز سال جدید، رسم و رسوم خاصی دارند. وقتی نوبت به جشن سال نو می رسد، هرکس روش خاصی برای انجام کارها دارد و در هر کشوری نیز رسوم و سنت های خاصی برای ورود به سال جدید دارند تا سال پیش رو مملو از خوش اقبالی و نیک بختی باشد.

سال نو در کشورهای مختلف عموماً همراه با آتش‌بازی، ساز و سرود و دیگر فستیوال‌ها جشن گرفته می شود. نوع، جشن و تاریخ سال نو در کشورهای مختلف مطابق به فرهنگ و تاریخ هر جامعه متفاوت است.

رسم و رسوم غذایی در سال نو در کشورهای مختلف

مردم کشورهای مختلف برای سال نو رسم و رسوم خاصی دارند که غذا و انواع شیرینی و خوراکی بخشی جدایی نشدنی از این رسم و رسوم هستند. هر کشور آغاز سال نو را به سبک و سیاق خاصی جشن می گیرد.

آداب و رسوم سال نو در کشورهای مختلف

در برخی از کشورها برای پاک کردن انرژی منفی در سال نو از روی صندلی می‌پرند و یا در آب با جریان بالا شنا می‌کنند. نمونه‌هایی از این آیین‌ها در سال نو در کشورهای مختلف جهان در مطلب زیر آورده شده است.

  • مکزیک:

23 دسامبر در شهر وُهاکا (oaxaca) اعضای هر خانواده دورهم جمع می‌شوند و روی تربچه طرح‌های سنتی می‌تراشند (شب تربچه). در پایان هم بهترین آثار در میدان شهر به نمایش گذاشته می‌شوند. مردم این کشور علاقه دارند در شب سال نو بیشتر خیابان ها و یا حتی خانه هایشان با رنگ های مختلف تزئین کنند. آن ها از سه روز قبل از کریسمس این کار را شروع می کنند. بزرگترها بین کودکان یک مسابقه برگزار می کنند که به برنده جایزه خوبی داده می شود. این نوع مسابقه از دهه سال ۱۸۰۰ در مکزیک مرسوم شد.

  • اسپانیا:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

مردم برای خوشبختی انگوری با 12 دانه می‌خورند. مردمان اسپانیا 12 دانه انگور می‌خورند و هنگام خوردن آن آرزو می‌کنند. این رسم به سال 1895 باز می‌گردد زمانی که کشاورزان انگور متوجه شدند که انگورهای بیشتری کشت کردند و برای ازدیاد مشتریان خود این رسم را ترویج دادند. آن‌ها پس از آن شامی خانوادگی می‌خورند، سپس تا 6 صبح بیرون از خانه می‌مانند و خوش می‌گذارند. 

میل کردن 12 انگور سر هر ساعت در شب سال نو میلادی، سنتی است که در کشور اسپانیا انجام می شود و به لطف آن می توان سال جدید را با عزم تازه و شروعی خوب برای رسیدن به سلامتی آغاز کرد. البته انجام این کار سخت تر از چیزیست که به نظر می رسد. بعضی ها هم هستند که برای انجام این کار از پیش تمرین می کنند. اما اگر موفق به انجام این کار بشوید، طبق گفته های سنتی سالی پر از کامیابی را پیش رو خواهید داشت. میدان پوئِرتا دِل سول (Puerta del Sol) واقع در مادرید، محلی که این سنت در آن و در نوچه ویه ها (Nochevieja) یا همان شب سال نو (به زبان محلی) انجام می شود.

در این شب می توان به جمعیتی از مردم که در یکی از دستان خود 12 انگور و در دست دیگرشان هم نوشیدنی آب انگور کاوا را گرفته اند ملحق شد. در باور مردم اسپانیا، خوردن انگور موفقیت در سال جدید را تضمین خواهد کرد. ۱۲ دانه انگور نماد ۱۲ ماه سال است و هر دانه انگوری که خورده می شود نویدبخش یک ماه خوب و موفق خواهد بود. تیو دی نادال یک شخصیت اسطوره ای اسپانیایی در شب جشن سال نو است.

این شخصیت در منطقه کاتلو نیا اسپانیا بسیار محبوب و معروف است. شخصیتی خیالی در قالب یک کنده درخت بسیار بشاش است که مردم کاتالونیا دو هفته پیش از کریسمس از وی با شیرینی پذیرایی می‌کنند اما با فرارسیدن شب کریسمس او را با چوب کتک می‌زنند تا بدی‌ها را دور کنند.

حتما بخوانید: وقت سفارت اسپانیا

  • بلجیکا:

کودکان نامه‌هایی به مناسبت سال نو برای خانواده‌های خود می‌نویسند. کودکان در این روز نامه‌هایی را به مناسبت سال نو برای پدر، مادر یا پدر بزرگ و مادر بزرگ خود می‌نویسند. آن‌ها کارت‌هایشان را با کاغذهای کادو، فرشته‌ها و گل‌های رز رنگی تزیین می‌کنند و در نهایت آن را بلند می‌خوانند.

  • برزیل:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

مردم برزیل در شب سال نو لباس‌هایی به رنگ سفید پوشیده و در سواحل این کشور از هفت موج می‌پرند تا سال نو برای آنان سال شانس باشد. برخی از این افراد هدایای مختلفی مانند گل، جواهرات و آینه را به اقیانوس تقدیم می‌کنند. و آرزو می کنند.

برزیلی ها معتقدند دریا می تواند آرزوهایشان را برآورده کند. میانه های فصل زمستان شاهد گرم شدن نسبی دما خواهیم بود و با وجود این که جاهای گرم تری هم مثل فستیوال های ریودوژانیرو و به ویژه ساحل کوپاکابانا (Copacabana) برای علاقمندان وجود دارند، ولی سنت های محلی ای در اینجا وجود دارند که حتماً در سفر به برزیل باید به تماشای آن ها رفت.

  • کلمبیا:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

بسیاری از خانواده ها پیش از رسیدن سال نو، عروسک بزرگی درست می کنند که نماد سال کهنه است و با تحویل سال این عروسک را آتش می زنند. وسایل کهنه و به دردنخور خانه و اشیایی که در سال گذشته بد یمن بوده و یادآور خاطرات تلخ سال پیش بوده اند نیز درون این عروسک بزرگ قرارداده می شود تا سوزانده شوند. در کلمبیا در نیمه شب افراد با چمدان خالی قدم می‌زنند و زمانی که پای آنان خارش داشته باشد بر این باورند که حتما سال آینده سفری به مکان‌های جالب خواهند داشت. در جنوب افریقا هم افراد و بخصوص در ژوهانسبورگ مبلمان قدیمی و دیگر ابزار آلات قدیمی را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کنند.

  • تایوان:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

رسم عجیب و غریبی دارند. قبل از جشن های سال نو، رئیس بعضی ادارات و شرکت ها جشنی ترتیب داده و تمام کارمندان را به شام دعوت می کند و البته هدیه ای برای هر کس در نظر گرفته می شود اما عجیب این است که روی یک میز گردان یک مرغ سرخ شده قرار داده می شود و سپس میز توسط رئیس چرخانده می شود. زمانی که میز متوقف شود کسی که سر مرغ روبه روی او قرارداشته باشد سال بعد از شرکت اخراج خواهد شد.

  • تایلند:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

سال نو روز 13 آوریل جشن گرفته می شود. آنچه در این روز به وفور دیده می شود این است که مردم به روی یکدیگر آب می پاشند و معتقدند آب در سال نو برکت و سلامت به همراه خواهد آورد. مردم علاوه بر پاشیدن سطح آب روی هم، روی هم پودر تالک می پاشند.

  • اتریش:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

شکوفه‌های گیلاس در روز 4 دسامبر، روز سنت باربارا، شاخه‌ کوچکی از درخت گیلاس را درون لیوان آب می‌گذارند. اگر پیش از شب کریسمس جوانه زد آن‌وقت احتمالاً خوش‌شانسی و یک ازدواج در راه است. برای اتریشی ها جشن سال نو، روز اول ژانویه است. در اتریش گاهی این روز را با نام “سیلوسترابند (Silvesterabend)” هم می شناسند که اشاره ای است به قدیس معروفی به نام “سنت سیلوستر”.

مراسم سال نو در اتریش با استایل خاص و متفاوتی انجام می شود، به طوری که به ندرت در نقاط دیگر، مشابه آن را می توان پیدا کرد. سنت های مراسم سال نو اتریشی ها شامل آماده کردن تنگی از نوشیدنی قرمز است که با شکر و دارچین مخلوط می کنند و به “سنت سیلوستر ” تقدیم می کنند. از دیگر آیین ها می توان به مراسم آتش بازی اشاره کرد که آن را نشانه ای از دور شدن نیرو های بد و انرژی های منفی گذشته می دانند. با این کار آن ها می خواهند در سال جدید همه چیز مثبت و خوشایند باشد.

شام شب پیش از شروع سال نو هم از دیگر رسم های مهم اتریش است که معمولا شامل گوشت خوک است، چون فکر می کنند باعث خوش اقبالی می شود. خوردنی هایی مثل انواع بیسکوییت و شکلات، کیک فاج (Fudge)، آبنبات شکر افرا (Maple sugar)، مارسپان یا همان خمیر بادام (Marzipan) را به شکل خوک در می آورند. بعد از این که غذای اصلی به شیوه سنتی آن خورده شد نوبت بستنی با طعم نعناع می رسد که به عنوان دسر سرو می شود. در روز سال نو کمی سرب مذاب را داخل سطلی از آب سرد می ریزند و بر اساس شکلی که درست کرده برای کسی که سرب را ریخته پیشگویی هایی درباره سال جدیدش می کنند.

هر سال در شهر وین،  اپرایی از “اشتراوس (Die Fledermaus)”، در شب پیش از سال نو و اولین روز از سال نو اجرا می شود. این اپرا در بین مردم محبوبیت زیادی دارد، حتی در سایر کشورهای دنیا. هر سال افراد زیادی از نقاط دور و نزدیک به وین می آیند تا این اپرا را ببینند. این اجرا با همراهی اجرایی از تمام کارهای اشتراوس توسط ارکستر فیلارمونیک وین به صحنه می رود.

حتما بخوانید:وقت سفارت اتریش

  • بلاروس:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

خروس تصمیم می‌گیرد. چند مشت ذرت جلوی تک‌تک زنان مجرد می‌ریزند و بعد خروسی را آزاد می‌کنند. زنی که خروس از گندم‌هایش می‌خورد اولین کسی است که در آینده ازدواج می‌کند.

  • روسیه:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

در این کشور مردم آرزوهای خود را روی تکه کاغذی نوشته و آن را می سوزانند و خاکستر آن را در لیوان ریخته و همراه نوشیدنی میل می کنند.

  • دانمارک:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

مردم کیکی بزرگ می‌خورند و ظرف‌های آن را پرت می‌کنند. مردم دانمارک عصرانه‌ای درست می‌کنند که شامل کیک مخصوصی است به نام کرانسکاگ. کیک بزرگ شیب‌داری که با پرچم و شیرینی تزیین شده است. آن‌ها همچنین بر این باورند که با پرت کردن ظروف‌ خود جلوی در همسایه دوستان زیادی در سال جدید پیدا خواهند کرد.

شکستن بشقاب آن هم جلوی خانه کسی می تواند نشانه ای بدشگونی باشد، اما در کشور دانمارک مردم حتی حاضرند تمام طول سال بشقاب های ترک خورده شان را فقط برای شکستن در شب سال نو میلادی نگهدارند. در آن شب مردم به اطراف خانه دوستان و خانواده خود می روند و تمامی بشقاب ها در جلوی درب خانه به زمین می کوبند. روز بعد هر چه بشقاب خورده بیشتری جلوی درب خانه شما باشد، احتمالاً از دیگران محبوب تر هستید.

حتما بخوانید: وقت سفارت دانمارک

  • جمهوری چک:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

آتش‌بازی آسمان را روشن می‌کند. در پراگ، پس از تحویل سال مردم نمایش زیبای آتش‌بازی را در آسمان می‌بینند. مانند مردم آمریکا، آن‌ها نیز سال جدید را در مهمانی، مراکز عمومی و میدان‌های شهر جشن می‌گیرند. زنان مجرد با پرتاب کردن کفش پشت سرشان بخت خود را برای ازدواج در سال آینده آزمایش می‌کنند. اگر پنجه‌ی کفش به سمت در ورودی بی افتد احتمالاً یک عروسی در راه خواهد بود.

حتما بخوانید: وقت سفارت جمهوری چک

  • صربستان:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

جشن سال نو شبیه جشن کریسمس است. آن‌ها معتقدند که بابانوئل زیر درخت‌هایشان هدیه‌ می‌گذارد. به پایین آمدن توپ های درخشنده، مراسم هایی نیستند که در همه جا برگزار شوند. برخی هم هستند که این مراسم را با خوردن 12 انگور جشن گرفته و عده ای هم پیدا می شوند که با شکستن ظرف های چینی سال خود را نو می کنند.

  • فنلاند:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

روز کریسمس، مردم دورهم جمع می‌شوند و قلع مذاب درون آب سرد می‌ریزند و از روی ظاهر فلزهای شکل‌گرفته آینده را پیش‌بینی می‌کنند. آن‌هایی هم که خواهان عشق‌اند بین اشکال به دنبال قلب و حلقه‌ی ازدواج می‌گردند.

حتما بخوانید: وقت سفارت فنلاند

  • یونان:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

در استان تسالی (Thessaly) پسرها یک شاخه‌ی سدر و دخترها یک شاخه‌ی گیلاس را روی آتش می‌گیرند. هرکدام که سریع‌تر آتش گرفت نشان خوش‌شانسی و ازدواجی است که در آینده‌ی نزدیک رخ می‌دهد. در کشور یونان برای مراسم جشن سال نو نان شیرینی به نام واسیلوپیتا (vasilopita) می پزند و سکه ای داخلش قرار می دهند.

یونانی ها اعتقاد دارند با خوردن این نان سکه ای سال پررونق و موفقی خواهند داشت. سکه داخل نان سهم هرکس که بشود در سال جدید شانس همراه او خواهد بود. بچه ها با خواندن سرودهای شب سال نو، از خانواده و همسایگان شان هدیه نقدی می خواهند. وقتی شمارش معکوس فرا رسیدن سال نو شروع می شود، آن ها چراغ ها را خاموش می کنند تا سال نو را با چشمانی با نشاط آغاز کنند. مردم از در خانه‌‌هایشان پیاز آویزان می‌کنند.

آن‌ها اعتقاد دارند که آویزان کردن پیاز از در خانه نشانه تولد دوباره است. صبح روز بعد والدین این پیازها را آرام به سر کودکان خود می زنند تا آن‌ها را برای رفتن به کلیسا بیدار کنند. آن‌ها همچنین اناری را قبل از ورود به خانه و جلوی درشان می‌شکنند که نشانه دیگری از بخت و اقبال خوب است.

حتما بخوانید: وقت سفارت یونان

  • گرینلند:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

روز استراحت برای بانوان است. طبق سنت‌های قدیمی، شب کریسمس تنها روزی است که اسکیموها به زنان خود خدمت می‌کنند و تمام خواسته‌های همسرانشان را انجام می‌دهند؛ اما این سنت با آغاز صبح روز کریسمس به پایان می‌رسد.

  • هائیتی:

کودکان کفش‌های خود را با کاه پر می‌کنند و با این امید که سانتا کلوز به‌جای آن هدیه‌ای برایشان قرار دهد، کفش‌ها را زیر درخت کریسمس می‌گذارند.

  • فیلیپین:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

پس از Midnight Mass عاشقان در جشنی به نام «ناش بونا» (Noche Buena) شرکت می‌کنند و تکه‌های گرد پنیر آغشته به موم می‌خورند. لازم به ذکر است که Midnight Mass نام مراسمی است که شب کریسمس و به مناسبت تولد مسیح (ع) در کلیسا برگزار می‌گردد. در روایتی دیگر گفته می‌شود آن دسته از کاتولیک‌هایی که یکشنبه‌ها در مراسم عشای ربانی کلیسا شرکت نکرده‌اند، در مراسم Midnight Mass حاضر می‌شوند.

آن ها در شب سال نو لباس هایی با پارچه خالدار می پوشند و در جیب هایشان سکه می اندازند. گردی که به نشانه سکه است در این کشور سمبل کامیابی است به همین جهت خانواده ها میوه های گرد مانند پرتقال و گریپ فروت را روی میز قرار می دهند. در کشور فیلیپین لباس محلی رنگ روشن با خال‌های رنگی می‌پوشند و برای رهایی از روح پلید میوه می‌خورند. در برخی مناطق فیلیپین آتش‌بازی، نواختن موسیقی با صدای بلند و رقص و پایکوبی برگزار شده و با صدای بوق خودرو ارواح پلید را از خود دور می‌کنند.

  • لهستان:

در طی ویجیلا، شام شب کریسمس، مقداری کاه را به‌عنوان نمادی از محل تولد مسیح زیر سفره‌ی روز میز شام قرار می‌دهند. هرکدام از مهمانان هم شاخه‌ای از آن‌ها را برمی‌دارند. کاه سبز نشانه‌ی ازدواج است و کاه زرد نمادی از یک سال دیگر مجرد ماندن.

حتما بخوانید: وقت سفارت لهستان

  • پرتغال:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

در طی مراسم کاسودا، جشن صبح کریسمس، یک صندلی خالی کنار میز گذاشته می‌شود تا درگذشتگان نیز در جشن شرکت کنند. چنین سنتی در برخی کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود.

حتما بخوانید: وقت سفارت پرتغال

  • اوکراین:

در اوکراین یک افسانه وجود دارد که به آن عنکبوت سال نو می گویند. داستان از این قرار است که یک بیوه بسیار سخت کوچک در منطقه ای کوچک با فرزندانش زندگی می کرد. آن ها یک درخت کاج کوچک کاشتند و منتطر بودند که تا شب کریسمس رشد کند. درخت به اندازه ی کافی رشد کرد ولی کودکان این بیوه پول کافی برای خرید لوازم تزئین درخت را نداشتند. اما روز بعد وقتی که بیدار شدند متوجه شدند یک عنکبوت درخت کریسمسشان را تزئین کرده است. امروزه نیز مردم این کشور سعی می کنند درخت کریسمسشان را با وسایلی که شبیه عنکبوت یا تار آن است تزئین کنند.

حتما بخوانید: وقت سفارت اوکراین

  • آمریکا:

در شهرهای دوردست به درخت کریسمس یک عدد خیار شور وصل می‌کنند. ظاهراً ریشه‌ی این سنت به دوره‌ی جنگ‌ها داخلی آمریکا و زمانی بازمی‌گردد که جان سی لاور که در شب کریسمس گرسنگی شدید به وی فشار آورده بود از زندانبانش خواست یک عدد خیار شور به او بدهد. لاور باور داشت که لطف زندانبان جانش را از مرگ نجات داد و بدین ترتیب این سنت شکل گرفت.

در ایالت های جنوبی آمریکا لوبیای چشم بلبلی به همراه جوانه شلغم پخته و به عنوان تبرک سال نو خورده می شود. مردم معتقدند این غذا برایشان شانس به همراه خواهدآورد. هر دانه لوبیا معادل یک دلار و هر وعده جوانه شلغم معادل 1000 دلار برایشان خواهد آورد. در نواحی جنوبی کشور آمریکا خوردن لوبیا شب بلبلی نشانه تواضع و فروتنی است و باعث شانس و خوشبختی در سال جدید می شود. آمریکایی ها این غذا را در کنار کلم کولارد، نوعی کلم سبز، می خورند تا برایشان خوش شانسی و پول به ارمغان بیاورد.

  • ونزوئلا:

خانواده‌ها و عشاق یک هفته قبل از روز کریسمس صبح‌ها اسکیت سواری می‌کنند. اغلب اوقات هم جاده‌ها برای امنیت بیشتر اسکیت سواران بسته می‌شوند. مردم ونزوئلا روز سال نو، لباس زرد می پوشند و معتقدند این رنگ برایشان شانس خواهد آورد.

  • اسکاتلند:

کشوری خاص با آداب و سنن و تاریخی کهن است که در دنیا با آن شناخته می شود. آلات موسیقی بادی و مردان دامن پوش از جمله از نشانه های مشخص فرهنگ و تمدن اسکاتلندی است که شهرتی جهانی دارد. عید سال نو که در روز اول ژانویه در این کشور آغاز می شود به اسم ” Hogmanay ” شناخته می شود که دارای ریشه فرانسوی است. این کلمه از نام نوعی کیک بلوط گرفته شده است، که در شب سال نو بین بچه های کوچک پخش می کنند.

یکی از جالب ترین رسوم مردم اسکاتلند در شب سال نو مراسم ” اولین میهمان” است که پس از شروع روز جدید و دقایقی پس از نیمه شب آغاز می شود. در این مراسم ، افراد مختلف سعی می کنند تا اولین شخص باشند که از آستانه درب منزل دوست یا همسایه خود عبور کنند و در این میان به آنها هدایایی مثل غذا ، نوشیدنی ، نمک یا زغال می دهند.

اسکاتلندی ها معتقد هستند که اگر یک مرد مو مشکی اولین گذر کننده از درب منزل شما باشد خوش شانسی در آن سال نصیب شما می شود. در ادینبورگ (Edinburgh)، مهمانی خیلی بزرگی برپا می شود که از خیابان پرینس  شروع می شود و تا رویال مایل، ادامه پیدا می کند و در پایان به قلعه ادینبورگ می رسد. البته در این جشن همه افراد اجازه شرکت کردن ندارند.

در حقیقت شب سال نو میلادی در پایتخت کشور اسکاتلند، یک پایکوبی سه روزه است که در تمامی بخش های این کشور نیز برگزار می شود. در روز سی ام ماه دسامبر، 8 هزار شرکت کننده این مراسم شادی کنان، مشعل هایی را به دست می گیرند که با هم تشکیل توده ای از جمعیت را می دهند و به نام رودخانه آتش شناخته می شود.

  • ولز:

به شب سال نو “نوس گالان (Nos Galan)” و به روز اول سال جدید “دید کالان (Dydd Calan)” می گویند. روز اول سال نو، بچه ها صبح اول وقت از خواب بیدار می شوند و در حالی که آواز های مخصوص سال نو را می خوانند به سراغ همسایه ها می روند. همسایه ها هم از روی محبت به آن ها سکه، کوکی، “مینس پای (mince pie)”، سیب و خوراکی های دیگر می دهند، این برنامه تا ظهر طول می کشد.

  • برمه:

در این کشور جنوب شرق آسیا مردم با پاشیدن آب به یکدیگر سال جدید را آغاز می کنند و هدفشان از این حرکت آغاز سال جدید با روحی پاک است.

  • چین:

مردم در مراسم تحویل سال به تماشای رقص معروف اژدها رفته و همچنین از مراسم آتش بازی لذت می برند. در عین حال رسم است که برای آرزوی سالی خوش و خوشانسی در سال جدید سکه هایی را در درون پاکتی سرخ رنگ قرار داده و به هم هدیه می دهند. افراد جوان تر به بازدید از بزرگان فامیل خود می روند.

زمان تحویل سال نوی چینی روز دوازدهم فوریه است و جشن های سال نو حدود 15روز طول می کشد. چینی ها کاغذهای رنگی را با شکل های متفاوت می برند و بر در و پنجره خانه هایشان آویزان می کنند. این کاغذها در گذشته فقط به رنگ قرمز بود و دلیل استفاده از آن ها این بود که مردم معتقد بودند این بریده های کاغذ شیطان و ارواح شیطانی را ترسانده و در سال نو از خانه هایشان دور نگه می دارد.

مردم خانه تکانی می‌کنند تا از شر بخت و اقبال بد رهایی یابند. و برای یکدیگر هدیه می‌خرند. چینی ها که خود مخترع آتش بازی هستند، شب سال نو را با آتش بازی می گذرانند. آن ها لباس قرمز می پوشند. در این کشور مانند بسیاری از کشورهای آسیایی سال نو قمری را هم جشن می گیرند تا شادی شان دو برابر بشود.

  • کره:

به طور سنتی در مراسم تحویل سال نو در کره کودکان برای بزرگترها آرزوی خوشبختی و موفقیت می کنند و اوج احترام خود به بزرگترها را با یک تعظیم نشان می دهند. در عین حال این اعضای جوان تر خانواده از بزرگترها درخواست می کنند تا برای آن ها داستان تعریف کنند. سوپ کیک برنج، سال نو خورشیدی در کره در ۲۸ ژانویه اتفاق می افتد.

اکثر مردم کره برای برگزاری جشن سال نو سوپی سنتی به نام سوپ کیک برنج یا tteokguk را می خورند. روی این سوپ معمولا تخم مرغ، جلبک دریایی و پیاز خرد شده می ریزند. کره ای ها اعتقاد دارند که خوردن این غذا در شب سال نو به معنای آماده شدن برای شروعی دوباره و سالی جدید است. به طور سنتی در مراسم تحویل سال نو در کره کودکان برای بزرگترها آرزوی خوشبختی و موفقیت می کنند و اوج احترام خود به بزرگترها را با یک تعظیم نشان می دهند. در عین حال این اعضای جوان تر خانواده از بزرگترها درخواست می کنند تا برای آن ها داستان تعریف کنند.

همه مردم زمان حلول سال نو پای تلویزیون هایشان هستند تا نواختن 33ضربه ناقوس کلیسا را تماشا کنند. 33ضربه به یاد 33جنگجوی دلیری است که برای آزادی کره جنگیدند و جان خود را از دست دادند. روز سال نو همه به کنار دریا می روند تا غروب خورشید را تماشا کنند و آنچه را می خواهند در سال نو اتفاق بیفتد آرزو کنند.

  • هلند:

در این کشور نیز مردم با جمع کردن درخت های کریسمس آتش بزرگی برپا کرده و به این ترتیب مشکلات و ناراحتی های سال کهنه را از بین برده و به سال جدید خوشامد می گویند. دونات سیب، مردم هلند سال نو را با خوردن شیرینی های مختلف آغاز می کنند. این شیرینی ها شبیه دونات سرخ شده هستند و داخلشان با سیب و کشمش پر می شود. این شیرینی ها در انواع مختلف تهیه می شوند و با پودر قند تزئین می شوند.

  • شیلی:

مردم شیلی باور دارند که خوردن یک قاشق عدس پخته در نیمه شب و قرار دادن پول در ته کفش، دوازده ماه آینده خود را مملو از موفقیت و کامیابی می کنند. در شیلی اگر افراد 12 دانه انگور و یک قاشق عدس را قورت دهند شانس آنان در سال جدید تغییر خواهد کرد. مردم شیلی معتقدند در سال نو رفتگان به سوی عزیزان خود بازمی‌گردند.

  • استونی:

مردم این کشور شب سال نو هفت، نه یا دوازده نوع غذا تهیه می کنند تا سالی با قدرت و برکت و فراوانی داشته باشند. البته مقداری از هر غذا را دست نخورده باقی می گذارند و برای ارواح پیشینیان که برای سال نو به خانه بر می گردند، نگه می دارند. اعتقاد بر این است که با خوردن هر کدام از آن‌ها فرد انرژی لازم را برای کل سال به دست می‌آورد.

اعتقاد دارند که با خوردن این تعداد غذا، قدرت و توانمندی آن ها در سال جدید به همان میزان افزایش پیدا خواهد کرد. مردمان استونی اعتقاد دارند که روح درگذشتگان در سال نو در کنار آن ها حضور دارد. خوش خوراک ها و کسانی که زیاد به فکر غذا هستند، شب سال نو میلادی را باید به شهر بی نهایت زیبای تالین، پایتخت کشور استونی سفر کنند.

علت خوب این کار، شرکت در سنت شب سال نو می باشد که خوردن وعده های غذایی آن هم به تعداد اعداد شانس است. اصلاً فکر نکنید که اینجا اعداد شانس از 1 یا 2 شروع می شوند، بلکه عددهای هفت، نه و دوازده از جمله اعداد خوش شانسی مردم این کشور هستند.

حتما بخوانید: وقت سفارت استونی

  • کوبا:

مردم کوبا با شنیدن زنگ نیمه شب تحویل سال نو، چمدانی در دست گرفته و در خانه خود می چرخند تا در سال آینده فرصت مسافرت برایشان پیش بیاید. برای خوش اقبالی نیز، خانه را آب و جارو می کنند و از پنجره آب بیرون می ریزند.

  • آفریقای جنوبی:

در ژورهانسبورگ معمول است که لوازم و اثاثیه کهنه از جمله تلویزیون، رادیو و غیره را از پنجره بیرون می اندازند.

حتما بخوانید: وقت سفارت آفریقای جنوبی

  • اکوادور:

در این کشور رسم است عروسکی از کسانی که دوست ندارند درست می کنند و سال نو آن را آتش می زنند. تا انرژی منفی سال گذشته رها بشود. این عروسک ها از روزنامه و تکه‌های چوب درست شده است. علاوه بر این، در گوشه یا کنار خانه مقداری پول پنهان می کنند تا در سال جدیدی کمیاب شوند. در ایالات متحده بسیاری از افراد گرداگرد توپ در میدان تایمز جمع می‌شوند.

در اکوادور نیز رژه با توپ آتش دارند و در نیمه شب تمثال‌ها را می‌سوزانند و بیشتر افراد مشهور نماد پاکیزگی برای دیگر افراد می‌شوند. رسم بر این است که در شب سال نو میلادی، مردان لباسی کهنه بر تن کنند و به خیابان ها بیایند و هنگامی که شب از نیمه گذشت در گوشه های خیابان آتش روشن کنند. لباس های کهنه نشان دهنده مشکلات خانوادهاست و نشان می دهد که این خانواده در سال گذشته چه مشکلاتی را پشت سر گذاشته است. مردم تصویر دشمن‌هایشان را می‌سوزاند.

  • رومانی:

مردم این کشور سکه های خود را در رودخانه می اندازند تا خوش شانسی به آن ها روی بیاورد.

  • فرانسه:

فرانسوی ها که خواهان سادگی و خوشمزگی هستند، در شب سال نو چندین لایه پنکیک با عسل میل می کنند. معمولاً در شب کریسمس صحنه هایی را با حضور حضرت مریم و حضرت عیسی درست می کنند. این رسم از انقلاب فرانسه به این ور مرسوم شد. در طول انقلاب، شب های سال نو، در کلیساها بسته می شد و مردم مجبور بودند مراسمات مذهبی را در خانه هایشان انجام دهند.

حتما بخوانید: وقت سفارت فرانسه

  • آرژانتین:

مردم برای داشتن سالی خوب، لوبیا می‌خورند. مردم آرژانتین معتقدند که خوردن لوبیا قبل از تحویل سال برای آن‌ها خوشبختی می‌آورد و باعث موفقیت در کار آن‌ها می‌شود. بعضی‌های دیگر نیز بر این باورند که اگر در گوشه‌ای از خانه چمدانی بگذارند، در سال جدید بیشتر به مسافرت خواهند رفت. در

آرژانتین پوشیدن لباس سفید به معنای صلح بوده، لباس سبز به معنای پول بیشتر و رنگ قرمز نیز به معنای دیدار بیشتر با فرد مورد علاقه است. لوبیا، غذای سنتی مردم آرژانتین در روز سال نو لوبیاست و اعتقاد دارند که خوردن لوبیا به آن ها کمک می کند در سال جدید کارشان را حفظ کنند یا کاری بهتر پیدا کنند. حالا اینکه لوبیا چه ارتباطی با موقعیت شغلی دارد پرسشی است که جوابی برای آن نداریم.

  • استرالیا:

مانند فیلیپین افراد سرو صدای زیادی ایجاد می‌کنند. با قدم زدن در خیابان‌ها در نیمه شب و ایجاد سروصدای زیاد با قابلمه و ماهیتابه سال نو جشن گرفته می‌شود. ساعت 12 پل بندر سیدنی نمایش دیدنی از آتش‌بازی دارد.

  • ایرلند:

روز سال نو در کشور ایرلند به نام روز نان کره ای نیز شهرت دارد. در این روز مردم ایرلند نان کره ای را پشت در منازل خود قرار می دهند و اعتقاد دارند که با این کار فقر و گرسنگی از آن ها دور می ماند و سالی پر رونق خواهند داشت.

روز ۲۶ دسامبر در کشور ایرلند روزی است که بیشتر مردم در خانه هایشان می مانند و آغاز تعطیلات کریسمس در این کشور است. آن ها یا مراسمات مذهبیشان را انجام می دهند و یا به فستیوال های موسیقی که بازارشان در شب سال نو گرم است می روند. در برخی از مناطق ایرلند، کودکان به در خانه های همسایه ها می روند و وسایلی همچون شیرینی و کلوچه می گیرند.

  • سوئد:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

سال نو را با خوردن پودینگ برنج جشن می گیرند. هرکس بتواند یک بادام داخل پودینگ برنج (Ris a la Malta) پیدا کند سال بعد ازدواج خواهد کرد.

حتما بخوانید: وقت سفارت سوئد

  • نروژ:

این جشن را هر چه باشکوه تر برگزار کنند. مردم این کشور در شب جشن سال نو به هم هدیه می دهند. آنها باور دارند که روح های قدیمی در این موقع از سال به خانه هایشان می آیند و وسایل گرانقیمتشان را می دزدند. بنابراین آن ها وسایلشان را در این موقع از سال مخفی می کنند.

پودینگ برنج، در کشورهای سوئد و نروژ این رسم وجود دارد که سال نو را با خوردن پودینگ برنج جشن می گیرند. افراد خانواده دور هم جمع می شوند و مراسم پودینگ خوری آغاز می شود. معمولا یک دانه بادام در پودینگ می اندازند و این بادام در ظرف هرکس که پیدا شود در سال جدید موفقیت های زیادی کسب خواهد کرد.

حتما بخوانید: وقت سفارت نروژ

  • ایتالیا:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

عدس، در ایتالیا، در اولین روز سال غذایی تهیه شده از عدس می خورند. اعتقاد مردم ایتالیا این است که خوردن عدس برایشان رونق و پول به ارمغان خواهد آورد. در کنار آن لوبیا چشم بلبلی هم استفاده می شود که معتقدند سمبل ثروت است. از گوشت خوک و سوسیس های چرب هم به عنوان نشانه ای از کیف پر پول در غذاهایشان استفاده می کنند. در ونیز، رم، ناپل و فلورانس خیلی از مردم هنوز با سنت های قدیم جشن سال نو را برگزار می کنند. جشن ها حدود سه روز برپا است و مردم دور هم جمع می شوند و شام می خورند و به هم هدیه می دهند.

در این کشور رسم هدیه دادن و هدیه گرفتن خیلی مهم است. آن ها دقت زیادی در خرید کادو برای عزیزانشان به کار می برند. گزینه های معمول ایتالیایی ها در خرید هدیه که خوش یمن به نظر می رسد، انواع شیرینی، شیشه های عسل، طلا یا نقره، پول، سکه و آباژور است. عسل نشانه ای از مهربانی و صلح، طلا و نقره نشانه ای از ثروت و آباژور و لامپ نشانه ای از روشنایی در سال جدید است. رسم جالب دیگری که ایتالیایی ها دارند، پوشیدن لباس زیر به رنگ قرمز است. در تمام ایتالیا به عنوان نمادی از موفقیت و امید، کیک یا نان شیرین سرو می شود

حتما بخوانید: وقت سفارت ایتالیا

  • هنگ کنگ:

در شب سال نو، مردم هنگ کنگ معمولاً برای آرامش و آمرزش اجداد خودشان دعا می خوانند و مراسمات مذهبی خودشان را برگزار می کنند و خواسته های خودشان را از خدا طلب می کنند. آن ها معمولاً آرزوها و خواسته های خودشان را بر روی یک کاغذی که به شکل اسب است می نویسند و آن را در معابد آتش می زنند و باور دارند که دود این کاغذ اسبی به اجدادشان می رسد.

  • ژاپن:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

در این کشور در هنگام تحویل سال مردم سعی می کنند بخندند و شاد باشند و توجیه این حرکت این است که سعی می کنند تا نگرانی های سال کهنه را از یاد ببرند و درسال جدید خوش و شاد باشند. سوبا (Soba) نودل گندم سیاه یکی از محبوب ترین غذاهای ژاپنی است. مردم ژاپن این غذای سنتی را در نیمه شب ۲۱ دسامبر می خورند و این زمان را سوبای توشی کوشی (از این سال به سال بعد) می نامند. نودل در فرهنگ ژاپن نماد طول عمر و سلامتی است، بنابراین هرچه نودل هایی که برای شب سال نو تهیه می شود درازتر باشند بهتر هستند.

روز سی و یک دسامبر جشن سال نو در ژاپن است. آن ها معمولا در این موقع از سال خانه هایشان را نظافت می کنند. آن ها با این کار کثافات و غم های سال گذشته را از خانه به در می کنند. بعد از آن شروع به پختن نودل می کنند. در ژاپن و در شب سال نو میلادی که اومیسوکا (Omisoka) نام دارد، با نواختن زنگ معابد بودایی جشن گرفته می شود. هر چند به جای فقط چند بار نواخته شدن زنگ ها، این کار 108 بار تکرار می شود تا بر اساس باورها، برابر با تعداد خواسته های انسان باشد و همینطور موجب به رنج افتادن بشود.

طبق سنت آیین بودایی انجام این کار باعث برطرف شدن طلسم افکار و احساسات منفی می شود. اگر توکیو مقصد افراد برای جشن سال نو باشد، می توانند این آیین را در معبد زوجوجی (Zojoji Temple) که نمادین ترین معبد شهر است نظاره کنند. مردم بر این باورند که خدای سال نو به زمین می‌‌آید. ژاپنی‌ها معمولاً در ایام کریسمس مانند روز ولنتاین به رستوران‌های KFC می‌روند. در واقع این‌قدر این سنت جدید بین مردم جا افتاده که حتما از قبل باید جای خود را در رستوران ذخیره کنید. در ژاپن به هنگام تحویل سال نو همه کیک برنج می خورند.

  • انگستان:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

در این کشور رسم بسیار جالبی برای سال جدید وجود دارد. در نیمه شب سال تحویل مردم به خانه همسایه خود می روند و بسیاری معتقتند که اگر مهمان شما یک مرد قد بلند و خوش قیافه باشد این سال برای شما خوشبختی خواهد آورد. در عین حال افراد سعی می کنند در این اولین ملاقات با خود ذغال و نان ببرند و آن را به عنوان یک هدیه سنتی به همسایه خود تقدیم کنند، معمولا مهمان سکوت را با عبارت:سال نو مبارک می شکند.

رسم است که در لحظه ای که زنگ های کلیسا در ساعت 12 شب به صدا در می آیند، هر خانواده در پشتی خانه خود را باز می کند. به این شکل آن ها با سال قدیم خداحافظی می کنند. بعد از آن جوانی با موهای تیره که ترجیحا زیبا هم هست، از در اصلی خانه با سبدی از نمک، شمع و نان، وارد می شود. این سنت قدیمی به باور انگلیسی ها باعث خوش شانسی در سال جدید می شود: ” نان نمادی از فراوانی غذا، نمک نمادی از فراوانی پول و شمع برای گرمای بیشتر در سال نو.”  در کنار این ها هر کس باید همراه خود یک غریبه بیاورد. البته بهتر است این غریبه با موهای بلوند یا قرمز نباشد، چون معتقدند باعث بد شانسی می شود. این رسم علاوه بر این که در انگلستان اجرا می شود، در اسکاتلند هم جدی گرفته می شود.

  • آلمان:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

آلمان ها هم به مانند ایرانیان در شب سال نو مقید به خوردن ماهی هستند و معتقد هستند که با این کار بد شانسی را از خود دور می کنند. امروزه در آلمان نه فقط در خانه ها و حتی در رستوران ها نیز در شب سال نو ماهی سال نو سرو می شود. از دیگر سنت های سال نو در آلمان آواز خوانی است. مردم شیرینی‌هایی به شکل خوک می‌خورند و تلویزیون می‌بینند. در سنت های قدیم آلمانی آمده است که برای دور کردن شیاطین و بدها از خود در سال جدید باید در شب سال نو در کوچه ها بگردند و آواز بخوانند.

این رسم هنوز هم در شهرهای کوچک و روستاهای آلمان به قوت خود باقی است. در این کشور مردم مقداری از غذای شب عید خود را در ظرف های خود نگاه می دارند و معتقد هستند که این عمل باعث می شود تا خیر و برکت در زندگی آنان در سال جدید باقی بماند و سفره آنان همیشه پر از غذا باشد. اگر یک فرد آلمانی بخواهد بداند که در سال نو چه بختی خواهد داشت، مقداری سرب را در قاشق ذوب می کند و آن را در آب سرد می ریزد و شکلی را که سرب پیدا می کند، تعبیر می کند.

آلمانی ها در شب سال نو پس از آن که ساعت از دوازده شب گذشت و آتش بازی های جشن تمام شد با خوردن شیرینی ها و غذاهای سنتی مثل آغاز سال جدید را جشن می گیرند. یکی از شیرینی های سنتی آلمان که در سال نو خورده می شود. دونات آلمانی یا برلینر است. برلینر شبیه یک کلوچه یا دونات است که داخلش با مربا پر می شود. آلمانی ها گاهی اوقات برای شوخی و سرکارگذاشتن همدیگر به جای مربا، داخل دونات ها خردل می ریزند.

  • باهاماس:

مراسم سال نو در کشورهای مختلف

جانکانو جشنی است که هم در روز باکسینگ دی (Boxing Day) و هم در شب سال نو برگزار می شود. این مراسم از ساعات آغازین روز اول سال جدید میلادی یعنی ساعت 2 بامداد شروع می شود و به همه توصیه می شود که اگر زمستان را در شهر ناسائو (Nassau) سپری می کنند، به هیچ وجه این فستیوال را از دست ندهند.

گرچه این مراسم چندان کهن نیست و از اواخر قرن هجدهم میلادی و زمانی که به بردگان اجازه داده می شد تا مزارع کشت و زرع را ترک کرده و به شکلی عمومی به شادی بپردازند آغاز شده، ولی هیاهو و رژه های پر جنب و جوش آن که بخش اصلی مراسم است، حالا به قسمت مهمی از سنت های این جزیره تبدیل شده و تا حدود ساعت 10 صبح روز بعد ادامه پیدا می کند. اجرا کنندگان این فستیوال به صورت دسته جمعی به خیابان می ریزند و همراه با آن ها، نوازندگان طبل های ساخته شده از پوست بز، آن هایی که سوت گاوی به دهان دارند و مهم تر از همه لباس های مخصوص این مراسم از جمله مناظر تحسین برانگیز و تماشایی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.